AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.268

Skillnad mellan 2x10" och 2x12"?

Var idag inne på en bilstereobutik och provlyssnade olika element. Ville helst höra just skillnaden mellan två 10" och två 12" men de hade tyvärr bara en 15".
Därför undrar jag om ni kan bjuda på era erfarenheter inom detta?! Försäljaren sa att man väljer storlek efter musiksmak.
Undrar därför även vilken musik som gör sig bättre i 10:orna resp. 12:orna?

Ytterst tacksam för några svar! :)

/Manray/
Svårt att säga rakt av tycker jag, men 12" ger renare ljud, lite rundare, men det är ju bara min uppfattning. Har ju lite betydelse vad man ska driva allt med, 12"-orna kräver ju mer av steget.

Bäst är ju om man kan provlyssna i bilen.
Lo
86
Lowrider
328i -96
Har kört båda dls ur serie, skiljer marginellt i ljudet.
När man spelade lågt låg 12orna lite djupare i frekvens men
när man bombade på så hördes knappt någon skillnad.

Idag kör jag bara med 1 ur10 och är kononnöjd, rockar allafall ifrån många av polarnas "billiga" basar fast dom har flera...
Robsarve
Man kan inte säga så generellt. Den butiken skulle jag undvika i fortsättningen.

Hur en bashögtalare låter beror inte bara på kondiametern, utan på fjädrings och motorsystem. Det är som att säga att alla 5-serie är slöare än alla 3-serier eftersom 5-serien väger mer.

Den högtalare du behöver beror på hur mycket du vill kunna spela och hur mycket effekt du har. Jag använder mig av en 10" bas i min e39 touring, och den spelar inte lite, men den får över 500 W RMS.

Om du vill lära dig mer och har lite tid över rekkomenderar jag ödmjukt del 7 av Lilla bilstereoskolan: Länk

Efter vår tidigare diskussion skulle jag föreslå en 12" bas, inte av den typ som har feta upphängningar och går i mycket små lådor, utan en mer konventionell bas som klarar sig fint med ca 200 W RMS. Det är en kostnadseffektiv lösning som ger mycket bra resultat, även om du inte blir tuffast i kvarteret med den... :-)
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Du får en lite snärtigare bas med 10 tum, fast en 12a kan gå djupare i frekvens.

Om du skall köpa 10 eller 12 tum tycker jag beror på vad du har för framsystem då du bör dela en 10 tums bas längre upp i frekvens, alltså du kan få ett bättre midbas ur en 10 tum om du inte redan har tex en 6,5 fram för bidbas, då kan det vara mer lämpligt med en 12 tum.

Med det viktigaste är att använda bra element. Skall du bygga seriöst tycker jag du skall använda dig av JBL GTI serien. DLS mm är bra men lite lågpris i jämförelse.

Hallå igen, Robsarve! Jo, självklart förstår jag att det inte bara handlar om diametern men jag tänkte den generella skillnaden mellan 10" och 12" bas av samma modell, forutom att den ena är större då... Tack för länken förresten! Och just ja, effekt kommer jag att ha gott om! ;)

bmwkungen; Som framsystem hade jag tänkt mig Infinitys Kappa Perfect 5,25 som går direkt i original hålen. Bak tänkte jag använda original högtalarna med ett filter som filterar bort basen (Robsarves tips) och som bas(ar) blir det nog Infinity även här, Kappa Perfect 10"-12". GTI serien verkar intressant men ekonomin tillåter inte :(

Tack för svaren! =)

/Manray/
Robsarve
Som sagt, det är en fråga om hur högt du vill spela, K Perfect är inga dåliga basar. Något kostsamma och lite väl stort inbyggnadsdjup, men jag har mycket svårt att tro att du inte blir nöjd med en 12:a
En tolva kommer säkert att räcka gott o väl, men jag måste provlyssna skillnaden i en bil först för att vara säker. Sen så är det väl så att basen arbetar mindre hälften så mycket som när det finns två bsar?

ps. kostam på nardik.se ja, men i USA är den din för 1500! ;)

/Manray/
Robsarve
För att spela lika högt så behöver basen bara röra sig hälften s mycket, det är rätt. Basar av den här kvalitén är dock byggda för att klara höga utslag länge. Frågan är då om du behöver de extra 3 dB-en som den extra basen ger. Fördelen med en bas är att det är smidigt att få ut lagom med efekt till den genom att brygga ett stereoslutsteg på en bas.

Visst om man okar bära hem den själv annars är det ju +32 % moms och skatt.
Har jag tur så öppnar de inte paketet vid tullen. ;)

Spelar du med en 10:a i din t och är mer än nöjd, då ska det banne mig räcka med en 12:a för mig!
Tack...

/Manray/

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.