AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.021

Skadade z3M fälgar...

Jag var idag och skulle få mina sulor påkrängda, det var tydligen ingen lätt sak...... killen höll på så att svetten porlade. När han sedan var klar såg jag att lacken på båda bakfälgarna var avskavda på flera ställen...... det var flera stora flagor som hängde lösa.

vad fanken gör man nu? firman jag var hos sade att man kunde lacka om dom, är det något som någon har testat hur det blir?

man blir ju så satans trött! mina fälgar var ju helt fria från kantstötningar innan, inte ett märke. Är det någon som kan ge mig ett råd om vad man ska göra..... vad skulle nya fälgar kosta igentligen?

/oskar

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Mina fälgar är omlackade då en av fälgarna råkade bli lite skadad under en tågtransport. De ser precis ut som nya förrutom att lackfirman glömt att sätta dit de små M märkena på dom, men det gör ju inte så mycket. Det står ju M på bilen på massa andra ställen i alla fall.......
Vad var det för jävla däckkrängare du var hos???!?? Han måste ju stå för omlackeringen, och inte bara en fälg. ALLA FYRA måste lackas annars kommer det aldrig att bli bra. Vill han inte det så får han väl köpa nya åt dig.....
Håller med Beppo, vad 17 är det för en däckkrängare?? Låter som han inte fattat att han måste byta den där armen med trissan längst ut, det skall vara olika till plåt eller alu fälg.

Så det är precis som Beppo säger, kräv omlackering av fälgproffs, eller nya fälgar.

Lämna inte fälgarna till en vanlig billackerare, det håller inte.

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Länk
ZT
164
ZTreCoupe
520d M-sport/performance Touring -12
Tjena Oskar!

Av en ren slump så vet jag att det finns ett set splitter nya fälgar med nya däck här nere i Skåne (nu vet jag ju inte var du bor men...) för 16000.
Länk

Annars så rekommenderar jag fälgfixarna i Helsingborg som gjorde vid mina fälgar i vintras. Det kostar en slant extra pga den "blanka" lacken, knappt 4000 tror jag att det kostade totalt.
MVH
Peter

- som precis sålt sin MCoupé -
oskar k:

Om du vill vara på den säkra sidan så tycker jag att du ska be dom lacka/fixa alla 4 fälgar på detta sett undviker du några som helst färgskiftningar.
Oskar. av ren slump läste jag detta precis innan jag skulle ringa konsumentverket angående en kostym förstörd i kemtvätten så jag passade på fråga vad som gäller i ditt fall. Dem svarade utan tvekan att verkstan är skyldig till att återställa dina fälgar i det skick som dem var innan jobbet. Behövs det att lacka om alla så måste dem göra det.

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Det var väldigt vänligt av!! tack så mycket! Jag skulle få ett svar från firman på måndag när deras chef var tillbaka. Jag hoppas att det kommer att gå bra.

/Oskar
hej

jag var och visade fälgarna idag för någon som hade lite mer att säga till om än killen som skadade mina fälgar... han trodde att fälgarna hade varit omlackade tidigare och att dom därför hade blivit skadade.

Hursomhelst så tyckte han att vi borde gå halva vägen var ekonomiskt eftersom hans chef förmodlligen inte skulle godkänna skadan som en skada vid montering. Han sa också att dom förmodligen inte skulle lacka hela fälgen utan bara ytan utanför "ekrarna". Det var tydligen också problem att få fram färgkoden från bmw, deras "pärlemor-liknande" lack var tydligen hemlig.

Jag sa att jag inte var intresserad av att betala något alls, utan vill bara att fälgarna ska se ut som dom såg ut innan jag lämnade in dom. Jag valde faktiskt firman för att dom hade ett bra pris...... hans chef skulle höra av sig under dagen och berätta vad som skulle ske.

Frågan är vad som händer nu? om dom inte vill åtgärda fälgarna vart vänder man sig då? jag tycker inte att jag har några orimliga krav, har dom inte några försäkringar för sånt här?

/Oskar
stå på dig Oskar!!!

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!
Jepp, stå på dig, även om fälgarna varit omlackade så ger det inte däckkrängargubben rätt att skava av färgen. Det är bara att kontakta KO om de trilskas.

Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Va fan!!! Vad spelar det för roll om fälgarna varit omlackade en gång förrut??? Kul och få det bemötandet av någon som precis gjort en parkeringsskada i sin just nyrenoverade ferrari gto från 60-talet: "spelar väl ingen roll, den är ju ändå omlackerad".... Nej fy fan. Anmäl till KO och ARN direkt, vänta inte ens på vad de har att säga!!! Och ta gärna polisen på en gång, anmäl för skadegörelse/vandalisering!!!!!!!
Hej

Pratade precis med fälgfirman och dom kommer att lacka fälgarna, det var inga problem alls när jag pratade med dom idag. Dom skulle bara återkomma med datum för när det skulle ske samt försöka ordna ett par "lånefälgar". Det känns faktiskt riktigt skönt, hoppas att det blir bra nu bara och inga färgskiftningar...

Oskar

Så skall en kund bemötas. =)

Länk
changco
Skönt att höra att det finns firmor som prioriterar kundvård som nr 1!
Hej

idag är det äntligen dags att få tillbaka mina fälgar. Dom har nu vart på lackning och däckfirman säger att det ser bra ut.

Frågan är nu om man får någon garanti på lackeringen, jag skall ställa av bilen om 2 veckor och den kommer komma ut när istiden är förbi, det vore väldigt trist om lacken ramlade av vid första tvätten.

Ska man försöka få dom att skriva ngt om vilken firma som lackat och hur lång tid man har "garanti" ? Kanske finns det redan klara regler hos KO?

Det är kanske så att lack aldrig släpper från fälgar? Det var någon här på forumet som hade lackat sina fälgar, hur har det hållit för dig?

hoppas att det är så bra som dom nu säger.....
Mvh Oskar

Hej

idag är det äntligen dags att få tillbaka mina fälgar. Dom har nu vart på lackning och däckfirman säger att det ser bra ut.

Frågan är nu om man får någon garanti på lackeringen, jag skall ställa av bilen om 2 veckor och den kommer komma ut när istiden är förbi, det vore väldigt trist om lacken ramlade av vid första tvätten.

Ska man försöka få dom att skriva ngt om vilken firma som lackat och hur lång tid man har "garanti" ? Kanske finns det redan klara regler hos KO?

Det är kanske så att lack aldrig släpper från fälgar? Det var någon här på forumet som hade lackat sina fälgar, hur har det hållit för dig?

hoppas att det är så bra som dom nu säger.....
Mvh Oskar

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Det var 2,5 år sedan jag lackade om mina fälgar och de ser fortfarande ut som nya. Men det var ju BMW som tog hand om det.
Enligt konsumentköplagen har du 2 års garanti på såna här varor och tjänster, så det borde väl ge lite trygghet. Om det inte är typ "nisses sprut&bränn" som gjort jobbet för små skummis-firmor brukar strunta fullständigt i rekomendationer från ARN.......
Lycka till!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.