|
|
|
|---|---|
|
Ja, vad är orsaken till sprickor i toppen & trasig topp-packning? Har själv aldrig haft bekymmer med ovanstående, men tror att det beror på felaktig körsätt? Jag finkör alltid med bilen när den är kall & efter längre tids körning låter jag bilen gå 2 minuter på tomgång. Verkar som att man slipper bekymra sig om spruckna toppar m.m ifall man har rätt körsätt? | |
|
RUBRIK: Orsak till sprucken topp & trasig topp-packning? Skall det stå :) |
|
|
Det beror troligen i 9 fall av 10 på att motorn har gått för varm, vilket i sin tur kan bero på defekt fläktkoppling, defekt vattenpump etc. Håll ett öka på tempmätaren, med andra ord! Speciellt i stadstrafik/köbildning, där det går sakta och bilen inte får kylning via "fartvinden". Mvh, Kalle Hansen ___ Länk |
|
|
Sen är det så (har jag hört) att m20b20 motorn har ett "fabriksfel", nämligen en dålig gjutning vid 4-5 cylindern mellan oljeretur och kylkanal, vilken gör den extrem känslig för värmesättningar.. Altså som Kalle säger. Två bilar är fler än en.. |
|
|
Ok! 9 fall av 10 på att motorn gått för varm! Kan det inte vara så att hårdkörning med kall motor = stor risk för sprickor i toppen? Flera bekanta har fått sprickor i toppen på sina bilar p.g.a hårdkörning med kall motor... T.ex En Passat TDI -95, ägaren körde rejält hårt med bilen till jobbet varje dag i ungefär en vecka. (På vintern) Tills motorn havererade. När vi kollade vad som hade hänt, så var det sprickor mellan varje ventil. Har flera exempel till, men orkar inte skriva. :) |
|
|
Det kan också bero på att efter man varit ute å pressat inte kört lugnt några kilometer efter innan man stängt av den. Det så att motorn får svallna jämnt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.