AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.731

Byta växelspaksbussningar?

bu
43
bumbi
320i -83 e30
320i -83 e30:
Jo min växelspak är alldeles slapp och sladdrig, inte kul alls... det är inga problem att få i växlarna, förutom backen som man måste pressa som fan åt vänster så konsolen flyttar sig lite, antar att det är bussningarna som ska bytas?
Kan jag göra det inifrån eller måste man släppa ner hela växellådan??
HUR går jag tillväga?

Tacksam för svar! /bumbi
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Använd sök-funktionen och sök efter ordet "växelspak".
Länk
bu
43
bumbi
320i -83 e30
Jo jag har kikat lite men det verkar vara lite individuellt för olika modeller... och jag tänkte om någon hade nåt litet knep för hur man ska göra?

aja tack iaf...
/bumbi
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Det är inte speciellt individuellt mellan modeller vad jag läst, här är en bra beskrivning.
Länk

På ren svenska så behöver få bort avgassystemet, värmesköldarna och drivaxeln innan du kommer åt allt _bekvämt_. Inget blir lika påtagligt och lätt att förstå som när man ligger där under och skruvar och inser hur trångt det är (eller inte trångt). På min iX är det en bonus att ta bort fördelningslådan också tydligen, den sitter rätt så i vägen.. och jag måste göra det, för jag har verkligen en slapp spak.
da
99
danneldl
120d 2006
någon som vet om reparations kit för sladdrig växelspak för en e90 320d???
gO
1.407
gOry
335i Touring
Delarna från bmw till en e36 m3 kostar ca 550kr exkl. moms då bytte jag även bälgen och axeltätningen för växelföraraxeln i lådan.

Och efter som våra bilar delar i princip alla dessa komponenter förutom att din ser ut att dubbelt av en bussningen som jag bara hade en av.

Dessa nummer bör du byta om du kollar denna länk Länk
2x02
03
04
05
07
x2x11
12
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Byt rubbet:
Länk
da
99
danneldl
120d 2006
vart kan man köpa delarna då?bmw?eller nån internet sida?
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
På bmw. Inte några astronomiska kostnader. Värt var enda krona. Du bör ha lyft för att göra jobbet. På vissa bilar är det väldigt svårt att byta delarna utan att ta bort avgasröret.
da
99
danneldl
120d 2006
tacks så mycket skall kollam ed bmw då
lyft är inga problem
Jo
42
Johnny A
325i Cabrio -87
Hur gick det?
Köpte utbytessats från Schmiedmann i Kungsbacka och lämnade in bilen för byte. Efter tre timmar får jag besked att de inte klarar av det då de inte får loss kardanen. Vad gör jag nu när en firma som påstår sig byta en sådan per vecka inte klarar av det! Vinkelkap?

Th
24
TheLJ
325i -88
320i -90 frontad mot träd.
Utrymmesmässigt är det en fördel att lossa kardanen, men man måste inte.
Jag bytte del 4 utan att ta bort kardanen på min e30. Länk Det var trångt och ont om plats, men med ett litet spärrdrag som gick att vinkla så gick det.. Den muttern (5) är dessutom oval så den går alltid trögt.
Jo
42
Johnny A
325i Cabrio -87
Tack för tipset. Gör ett försök till sommaren med detta.

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Jag bytte här om dagen. Pallade upp bilen ordentligt. Klarade det utan att demontera vare sig kardan eller avgas. Men det kanske varierar mellan olika bilar hur bra man kommer till. Är egentligen ett mindre helvete, men jag hade gjort det förr.

Vore enklare om man hade en led till på handleden...

Del 3 och 19 är de som är jäkligt svåra att få loss. Del tre kallsa tom för bitch clip...
Ma
5
Mackney
320i -85
Var på Bmw idag och köpte del 1 och 7 (500kr). Sitter 2st lagerblock, en på varje sida och den ena var trasig plus att själva bussningarna var helt mos så hoppas att byte av dessa ska lösa problemet med den slappa växelspaken.
Kan rekommendera sidan under för att hitta ritningar på diverse delar till din bmw

Länk … &fg=05

Värt att lägga till är att jag bytte detta utan att ta ner växellådan. Går komma åt med små händer och vinkelhylsa på spärr-skaftet:)

Den stora plåten som syns överst i länken gick röra på ganska mycket så hoppas att det är där problemet ligger och det är därför växelspaken har varit så "slapp/sladdrig" hade även samma problem som Bumbi att man flyttar mittkonsolen när man lägger i backen.
Åter kommer med resultatet! :)
Ma
5
Mackney
320i -85
verkar blivit nått fel på länken?

Länk
Ma
5
Mackney
320i -85
Total lycka!! Känslan är som dag och natt efter bytet! Tackar för länkarna som funnits här för att få en djupare förståelse av vad som kan varit problemet och sedan lyckats lösa det :) En känsla av välbefinnande smyger sig på ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.