|
|
|
|---|---|
Shogo |
hej ! hur mycket går det att tighta åt styrsnäckan ?, som läget är nu har jag kanske 2-3 cm glapp i ratten, tror ni det gå att få det "ok" dvs under 1 cm. Bilen har gått och enligt förre ägaren(och första) så har han aldrig medvetet justerat styrsnäckan, ingår det i nån inspection ? bilen har i dagsläget rullet 14450 mil. |
BmwMutte |
Om du vrider åt förmycket så blir den trög-styrd,så det är bara att skruva lite o testa en sväng.. |
|
Är du säker att allt glapp ligger i styrsnäckan? jag tänker på styrleder hjälpstyrarm, spindellledr o.s.v FAF |
|
|
Är oxå lite intresserad av denna tråd.. Går det att justera upp det lilla glapp som är innan ratten börjar ta ordentligt? Bilen har äckligt bra väghållning i övrigt, så det är bara detta jäkla glapp som irriterar mig! Om man skulle få för sig att lämna in den för det, vad skulle en sådan operation kosta? .:alien |
|
|
Hej! Finns skrivet om detta en hel del...Kolla sök inlägg. Kan skriva en smula ändå :) Det går att tighta åt en smula....MEN..se upp så det inte blir för tight då kan det börja kärva i ytterlägena s.a.s.>>Inte trafiksäkert alls m.a.o+att slitaget ökar dramatiskt då på styrningsmekanismen... Finns oxå en möjlighet att kolla upp så att styrstången(teleskåpet) är åtdragen>>>Kolla invid torpedväggen(i kupén),där sitter en mutter som du drar åt<<<Billigaste första kollen iaf :) Om det inte blir bra då och du har kollat allt annat i styrningsväg angående glapp(dvs leder o stag) så kan det bli dyrt i och med att BMW's kompletta styrväxlar inte är direkt gratis. Ps...Om nu din bil bara rullat ca 14000mil! så ser jag det som ytterst osannolikt att din styrväxel tagit slut iofs...Ds Lycka till! Mvh Janne. |
|
Shogo |
Uj, glömt bort denna tråden, tack för ett informativt inlägg Janne T! Jag får tillgång till bilen igen i slutet av oktober (pluggar på annan ort), skall kolla upp det då. Sen jag såg bilen sist har Silentblock samt "skrammelstagen" (Vertikala som håller i krängningshämmaren) bytts. Enligt min far som har fått stora äran att motionera bilen med jämna mellanrum så vart den betydligt stabilare, styrningen är dock fortfarande glapp. Ang milen så är jag i princip 100% säker på det, bilen har endast 1 ägare innan mig, körd ca 10 000 mil fram tills han pensionerades runt 97 och efter det endast rullat på sommrarna. Besiktningspapper finns från 93 och framåt. Servot gnäller när man pressar det och kan knorra rätt rejält när bilen är kall, misstänker att det är pga den har stått still under långa perioder. Inga problem med styrverkan vad jag märkt, men frågan är om detta kan vara relaterat till glappet ? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.