AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.950

BMW M12/13 F1 motorn, Lite intressant läsning

Sida 1 av 2
Intressant läsning.

Länk

1400 hk med 5.5 bars laddtryck!!!

"Efter ett kvalificerings varv blev lilländan i vevstaken oval... ca 1mm större!!!!" =)

/Manuel

-- Jage nicht.........was Du nicht töten kannst! =) --
Det ser ut som gasspjället sitter på utsidan av turbon, kanske
nått för experterna här att fundera på?
Citat från Paul Rosche: "Varje gång vi kom traskandes med en större turbo så skruvade Gordon Murray (chassi utvecklaren) dit en större vinge" *ler*

/Manuel

-- Jage nicht.........was Du nicht töten kannst! =) --
No
77
NoSpeed
E30 316 -88
E21 320 -79
E21 318 -81 R.I.P
Skulle vara kul om FIA skulle börja tillåta användning av slicks och överladdning....=o)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Observera att bromsbänken inte kunde mäta mer än 1400hk......exakt hur stark den motorn var, vet man nog inte! :o)

"Bensinen" som de körde med hade ca 130 oktan!
Den var inte helt "hälsosam" att handskas med.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
popper
Tror att spjället före turbon är ett sk. "Butterflyspjäll" som styrde själva bränslet...

svintoleffe
jag kommer inte ihåg varför späjllet sitter fram för men jag har hört att det hade ned laddet att göra , skulle bli för högt tryck eller dyligt.

Leffe
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Spjället kanske behövde en så stark fjäder så att pedalen skulle bli trögtrampad om man satte det i tryckzonen, kan ju tänka mig att det lätt vill hållas öppet vid 5,5bar ladd annars;)
Om man skulle ta och kasta en sån i E30:in =DDD
js_snicke:
Skulle nog bli lite dyrt i längden :)

5.5 bar, sinnessjukt laddtryck!

/Wille
popper
Det är ett Butterflyspjäll som med det ordinarie gör att responsen ökar samt att det inte blir en enorm stötvåg, vid de höga laddtryckena, när man stänger spjället vilket skulle göra att turbinbladena vek sig.

Snacka om manlig motor....

___
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Tror det är en liknande motor (något nertrimmad men ändå..)
som sitter i Sten Jarls Z3:a som gick i Gt:sm i år? kan säga att den går mer än vad bilen klarar. :0D
popper
S 328 R!!!! Jag måste vara dum för jag hittar inte något på denna länk som har ett dugg att göra eller på något sett tillföra något till denna tråd.... Kanske det är en fake i hans motor o det sitter en skön juvel M12/13 S10B15 1.5L i BMW:n eller Golfen.

powerpak,

Jag vill nog säga att bilen går bättre än vad Jarl kan köra ;) Han var nog av banan 4-5 gånger på senaste racet på Knutstorp (dock regn). Du har dock rätt i att det är en sådan motor, fast med endast cirka 700 klena hästar ;))

Mvh,
Kalle Hansen
___
Länk
PETER.O
Det sitter en F1 turbo-motor i Jarls Z3,vet ej årsmodell
men det är mekanisktsprut så det är nog en tidig modell.
Men han kör med lågt laddtryck så den ger ej full effekt,
tror det är cirka 600 Hk, det verkar så när man jämför
med bilen som jag mekar i GT serien, den har ca430Hk.

Peter
popper
Kalle Hansen, tycker du ska prova att åka i en bil med "endast" 700 Hk, *ler*. Ja, menar förståss inte en som väger bly utan normala 1000kg,hi hi... Ville ha haft en M12/13 S10B15 1.5L fast då i 2L version förståss....

po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Peter!

haha..Jag har också skruvat i GT-serien i år.
vem skruvade du åt?

tror Jarl körde Ca 2bar..
PETER.O
Kari Mäkinen. 360 Modena. Du själv då?

Peter
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Peter: QQQ Gula Vipern.
No
77
NoSpeed
E30 316 -88
E21 320 -79
E21 318 -81 R.I.P
När är det dags att någon här på trimm-forumet stänger 1000 hästars gränsen? =o) Bäckis eller bmw-Andreas?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.