|
|
|
|---|---|
|
har problem med min 525 tdsa -95 den vill inte starta om man inte om man inte ger den halv gas! och när den väll går igång så är tomgången rasslig.. så dålig att man måste hålla gasen i ca 30 sek annars lägger den av... efter dessa 30 sek går den själv men dåligt... i kanske ca 5 min sen går den ok ... är likadant ´kall eller varm.. och blir inte mer svårstad för att den står länge och är inte mer "lättstartad " fast man startar den direkt efter att man stängt av den... men om man startar den direkt efter avstängnig så är iaf tomgången riktig.. nån som vet vad det är för problem? har problem med automat lådan åxå! verkar som kick downen inte funkar! det har den gjort förut men nu växlar den inte ner "tillräckligt" och så vxl den vid ca 3000varv fast pedalen är stämplad i botten... har haft av toppen på den och bytt ventiler mm.. och har väll inte ställt in kammen riktigt ..men det kan väll inte ha med det att göra? aja men är nån som vet vad det kan vara för fel efersom den inte vill funka på kick downen! och om det är nått som inte mår så bra av att kammen inte är 100% iställd? | |
|
Har aldrig grejat med bmw:s dieslar men har inte pumpinställningen ändrat sig när du har haft av toppen det gör det på många andra bilar och det är rätt viktigt för gången. |
|
| Låter som att den tappar trycket... Kolla dieselpumpen och förpumpen. | |
|
nja alltså för att klargöra lite... gången på bilen har inte påverkats av att jag lyft toppen.. den var precis likadan innan... det som hänt efter att jag lyft toppen är att kickdownen inte funkar... men det har väll sanerligen inget att göra med varann... |
|
|
hur kollar man pumpen? har frågat på en bmw verkstad ang förpumpen men de sa att den antingen funkar eller inte! och jag både hör att den går och så har jag inga mer problem för att det är lite bränsle i den... så det borde väll inte ha med en att göra... eller finns det andra åsikter? och angående vanliga pumpen... om den är dålig borde den inte gå dåligt för övrigt också eller behöver den inte göra det? och yterliggare en fråga,,, jag har en pump från en 94a liggandes passar den i min 95a? |
|
|
Hej 94-pumpen passar om det är en se 94:a, kolla på locket, om returledningen står åt samma håll på bägge pumparna, bakåt, så ska det gå. Kan vara olika infästningsdiameter dock, läs numret för säkerhets skull. Till ditt problem: Jag skulle börja med en motor-pump-kam inställning, om inte det hjälper, så är det att lyfta av pumpena och antingen rep, eller byta till den du har. När den missar och är jobbig, har du då rök i avgasröret? Blå rök? Kan vara sen inställning, alternativt kass högtrycksenhet i pumpen. Du hade toppen av skrev du, när du monterade den igen, mätte du upp kolvens höjd över plan? Om inte, vilken tjocklek på packning har du? Om du har en för tjock packning, så kan du få ett för stort förbränningsrum, vilket gör att du inte får temperaturen att stiga, så oljan tänder som den skall. Testa att lägga ström på samtliga glödstift när den går risigt på tomgång, går den bättre då, så har du svaret i antingen för stort förbränningsrum, Felaktig packning, eller för låg kompression. Frågor? Maila mig, eller fortsätt på denna topicen, gillade rubriken :-) MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
hur hög komp ska det vara?har inte mätt packningen eller kolvens höjd över plan! den har iaf tre hål om det säger dej något! ska testa det med glödstiften.... tack |
|
| dieselmeken: Är du hemma på vw dieslar? Har en Vento td som håller på att knäcka mig totalt. Har hållt på hela sommaren till o från m den, men får den inte att starta o gå ordentligt! | |
|
mkall, jo jag är mycket hemma på VW:s dieslar, har en speciell kärlek till den lilla 1,9L dieseln, TD eller TDi. MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
mkall, jo jag är mycket hemma på VW:s dieslar, har en speciell kärlek till den lilla 1,9L dieseln, TD eller TDi. MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
| dieselmeken: Hmm jag var väldigt nöjd m min bil tidigare, men nu är vi inte alls kompisar längre. Om jag skriver ner vad jag gjort så kanske du kan ha nåt tips? Kanske skulle skicka privat isåfall. Det hör ju inte riktigt hemma här. Hinner inte riktigt med det nu bara. Mvh Mattias | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.