AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
830

´Glapp`i färddatorns/checkkontrollerns display E36

Någon som har ett tips på vad man kan göra åt den taskiga displayen i E36 (lilla färddatorn).
En ny kostar ju flera tusenlappar.
Tackar på förhand för alla tips 1

/Robert
Usama bin Ladin
Tydligen ska det gå att göra ren kontakten till displayen så att signalerna når fram ordentligt igen.

Jag har gjort ren kontakten på sladden som går mellan bilen och färddatorn på min, men utan synligt resultat. Tyvärr har jag inte listat ut hur man får ut själva displayen ur datorn utan att bryta sönder typ 15 små clips, så jag har ännu inte kunnat göra ren kontakten på flatkabeln från datorn till displayen.

Irriterad blir man! Sämre konstruktion får man banne mig leta länge efter.

Displayen är som sagt förbunden med datorn via en flatkabel, clipsen lossas enkelt genom att försiktigt böjas åt sidan samtidigt som du separerar fram/bakstycke.
Jag ska testa operation rengöring och ev. omlödning av ovan nämnda kontakt, återkommer med resultat.

/Robert
Usama bin Ladin
Ok... Jag har inga problem med att få isär datorn, däremot verkar det inte gå att få ut displayen ur framstycket utan att använda våld. Ena änden av flatkabeln går in där bakom, så displayen måste ut på något vis.

Har haft isär min (mina) hur många gånger som hellst..........

Börja med att dra ut datorn, det finns ett hål i facket under datorn där man kan köra in ena fingret och dra. När datorn är ute, lossa kontakten på baksidan, det är som en spak som skall dras åt sidan. Sen sitter bakhöljet fast med 4 svarta plastklips, tryck dom innåt med en mejsel och lirka bort baksidan.Innehållet sitter sedan fast med dom 2 vita plastklipsen, ett på varje sida, gör samma sak med dom och det går att dru ut innehållet. Själva LCD:n sitter fast med en slags plast ram, klipsen till den kan man bända med naglarna och den är rätt tålig, ramen alltså... Flatkabeln till LCD:n sitter "klistrad på kort och LCD , tvätta INTE på denna, jag gjorde det och då försvann ledningsbanorna, dom är bara målade!!!! Resulterade i att jag fick köpa en bättre begagnad för 800kr på en skrot, och det verkar oundvikligt att kunna bli av med den "dåliga displayen".... Jag tog bort färgfiltret och satte dit blåa lampor, det lyser aningen bättre, bra mycket skönare färg iallafall........

Mvh
Patrik 325i -92
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.