AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
2.120

Fick Böter ikväll !

D3
Var på väg till en bil träff här i malmö vi mobilia för er som vet var det ligger, mittemot vad det flygande inspektion och gissa vem som flög dit? Har tonat mina baklampor men endast den högsta raden med backen och blinkersen, Har fått höra av flera här att det är ok att tona sålänge det blinkar gult, Men det visar sig vara massa skitsnack, Fick iof bara en 2:a och det kan inte kosta så mycket men det är ändå lite onödigt, Ha d bra alla

Tonar du en gul lampa svart så lär det inte blinka gult utan snarare orange och det är väl antagligen inte godkänt.

Det finns ju godkända mörka bamlampor att köpa iallafall till E30

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
Orange är just färgen som det skall blinka med. Röd toning på gult glas ger däremot orange.
Grejen med mörktoning är att det är ett ingrepp på e-märkt ljusutrustning = icke tillåtet. Givetvis tycker var och en att just hans/hennes färg inte dämpar nåt särskilt.
Isf dämpar inga solglasögon solljuset heller eller? Det funkar inte med utrymme för eget tyckande i sådana här fall, det skulle snabbt bli anarki, tyvärr.

FP
D3
pcdoktor:

Lampor får inte tonas ! Punkt slut!
Måsta vara orginal.
Hittade följande texter på vägverkets hemsida

"Bil får inte förses med följande delar, skärmar av hårt material som i efterhand monterats över strålkastare, skikt av annan färg än den färg som föreskrivits för det ljus som strålkastaren, lyktan eller reflexanordningen skall avge eller återkasta."

Jag hittade även denna text om färgen på blinkers:

Körriktningsvisare: orangegult (på vissa äldre fordon även vitt framtill och rött baktill). "till och med 1975 årsmodell"

Så har vi kanske kommit lite närmare sanningen förhoppningsvis.
Sen att säga att blinker måste vara original punkt slut är jag inte överens om, det finns utrymme för alternativ utan att bryta mot lagen.

Till Folke:

Du vinner med en hårsmån då det skall blinka med "orangegult" men lite rätt hade jag oxå ; )

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Usch va trist att få en 2:a på en sån sak.
Jag har haft tonade lampor runt om på säkert 10 av mina bilar. Och det är aldrig någon som har klagat. Polisen har t o m sagt att det blev skitfint. Då hade jag mörktonat alla lysen utom strålkastarna på min blanksvarta Honda CRX som var fruktansvärt sänkt, dessutom med en olaglig vinge. Och den tyckte poliserna var frän. =)

MVH Morgan.

Länk
D3
Men här i malmö värkar poleserna inte gilla BMW. hade en Merca förra året och den stoppade polisen mig med 2 bilar med händerna på vapnen och allt för absolut ingen anledning........
D3
pcdoktor:

Kommer du på lördag till Malmö?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
pcdoktor: Du glömde den paragraf som tillämpats av polisen i detta fallet: "8 §: Fordon får inte ha strålkastare, lyktor eller reflex-anordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor."

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

D3:

Jag bor i Malmö även på lördagar ; ) ja jag kommer troligtvis på lördag.

Vill du kan jag ta med rödtonat spray som blir bra mycket mer diskret och ändå toksnyggt, givetvis lika olagligt men KANSKE enklare att komma undan med. Själv köpte jag lagliga lampor med vita blinkers och resten rött.

Jesperado:

Sorry men även solen har fläckar ; ) det jag hittade var säkert bara en del av dom bestämmelser som finns runt detta.

Ibland tycker jag det är viktigt att vi reder ut vad som VERKLIGEN gäller, klassiska exempel på missförstånd är Dimljus,rondellkörning och en massa annat påhitt.

Jag kan ju erkänna att jag har haft totalt fel någon enstaka gång
då man har levt i tron att jag vet till 100% att det är si och så medans det i verkligheten är helt annorlunda.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Nu med tokbra kalender..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.