AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.391

skum ekonomi mätare

To
17
Tobbe berggren
Bmw 325ik -87:a
Tjabba har ett litet ptoblem med min ekonomi mätare..
direkt när jag startar bilen går den upp på fullt sedan gasar jag och släpper gasen då går den ner på noll en liten stund sen tillbaka till fullt igen! alla andra mätare funkar som dom ska!! tänkte om det kunde vara en vakumslang eller dyligt??

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Din mätare funkar utmärkt!

Ettans växel är ju inte så snål utan då sticker mätaren, men vid gasuppsläpp så stängs spridarna av - därför åker den ner på noll.

MVH Robban
To
17
Tobbe berggren
men den står på fullt när jag kör också! sedan motorbromsar jag då går den ner på noll igen!

To
17
Tobbe berggren
ingen som vet??

Kanske kan bero på dåliga SI-batterier eller något fel på instrument/SI-kortet.

Se: Länk

Det vore iofs bra om du nämnde vilken bil felet gäller, nyare BMW har inte dessa problem.

Mvh,
Kalle Hansen
___
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ok, trodde att du körde, inte bara gasade...

Tja, dåliga SI batterier eller vakuumslangar låter ju inte helt omöjligt.
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Vakuumslangar.. Er det noen slike på nyere biler i denne sammenheng? Hvilken bil er det snakk om? Jeg tenker på at ekonomimätaren styrs av DME på nyere biler.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ja tobbe vilken bil pratar vi om?
To
17
Tobbe berggren
Tjabba det är en bmw 325ik -87:a
men kan verkligen si batteriet göra så att det funkar?? men kan i princip säga att mätaren går åt fel håll står på fullt hela tiden även på tomgång sedan gasar jag till en 4000rpm och släpper gasen så går den ner på noll ett tag. sen går upp till fullt igen!!

Ca
226
Castor
320 -89
M3 -87
325i -93
Står du på tomgång ska mätaren gå i topp eftersom du då har i princip oändlig förbrukning/km. Sedan när du släpper gasen stängs bränslet av och mätaren går ner mot noll.
Men till ditt problem som ju gäller körning om jag fattat rätt. Jag hade samma problem på min 320 att när man körde så var ekonomimätaren på fullt hela tiden utom vid motorbroms då den gick mot noll. Min åtgärd mot detta var att plocka isär instrumentet och kolla lödningarna. Upptäckte att det var kallödningar vid båda batterierna. Plockade loss dem och laddade eftersom spänningen låg på noll volt. De var inte förstörda då de tog laddning. Lödde tillbaka batterierna och satte tillbaka instrumentet.
Resultatet blev en korrekt fungerande ekonomimätare.
Buttiboy
Har haft samma fel med min mätare... Det kan ju inte vara möjligt att den drar 3 liter milen på tomgång...

//Buttiboy
To
17
Tobbe berggren
Tjabba ja det är lika bra att kolla si batterierna då!! :) hoppas det funkar efter det! men låter ju konstigt att ekonomi mätaren ska stå på fullt på tomgången! billigare att ligga på 6000rpm då!! ;)

Hu
50
Huggo
535IA -90
735IA -91
Eftersom bilen inte rör sig så tycker inte jag att 100 liter milen låter konstigt ;) Om du låter bilen st på tomgång i 2 dygn och inte rullar så stämmer ju detta, eller hur! Du har ju då kört 0 mil på 100 liter :D

Huggo

Vit utanpå och röd inuti
Visa användare
1.528
Morten M
HARTGE M3 CSL (H30) 2003
323 Ci -00
Nei, jeg er ikke enig i at ekonomimätaren skal vise "uendelig" bensinforbruk selvom bilen ikke rører seg.

Min ekonomimätare beveger seg bare litt opp når bilen går på tomgång. Vil tro den tar utgangspunkt i liter/timen?
To
17
Tobbe berggren
oki då vet jag det men den borde ändå inte dra fullt på ekonomi mätaren när jag kör på 5:ans växel i 90 km/h borde ju ligga på runt 1-2 iaf!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.