AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.093

Läckande servolja och byte av "bromsbomb"

Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Nu har jag äntligen hittat inspirationen till att ta tag i en del bekymmer med tolvan som har gäckat mej ett tag. Det började med att det började läcka någontans framtill under bilen. Sedan började servot låta konstigt och jag konstaterade att det var för lite servolja. Efter att ha fyllt upp den tänkte jag att det var frid och fröjd men ack vad jag bedrog mej. Den lilla oljepölen under bilen blev större för var dag som jag använde bilen. Det krävdes ingen Einstein för att konstatera att det var servolja som läckte efter som behållaren nästan var tom igen.
Nu i kväll har jag börjat felsökningen men det är inte lätt att hitta en läcka när man har kört med läckan ett tag. Allt är neroljat.
Sedan blir man ännu en gång varse om nackdelen med att meka V12:a. Det är ju så jäkla trångt. Någon läcka hittar jag inte så efter att ha läst en del gamla inlägg här på forumet så verkar det som om det bara är att sätta i gång att byta alla slangar. Puh! vilket jobb det verkar vara!! Det hade varit skönt om man kunnat konstatera att det bara är en specifik slang som läcker så man inte behöver byta alla. Men så smidigt är det ju aldrig, det har man ju lärt sig.
Jag har även en misstänkt dålig bromsbomb eller i alla fall symptom på en dålig sådan. Köpte en för ett bra tag sedan men har inte orkat byta. Efter att ha lokaliserat den kan jag konstatera att jag inte har fått rätt.... Skit också. Funderar på om det kan vara den som är orsaken till att servoslangar och dylikt kan ha blivit utsatta för påfrästningar och därför börjat läcka, men jag är osäker på hur det hänger ihop. Någon som vet kanske?
Om någon har gjort liknande ingrepp är jag tacksam för idéer och förlag.

Felix
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
I din (och min) e32 ska det vara pentosin CHF7.1 (=grön) i servo-/broms-/nivåreglerings-systemet. Fyller man på ATF (=röd) så börjar packningarna läcka.

På min hade någon fyllt ATF så jag står också i begrepp att fixa lite läckage. Dämpare bak + nivåventil samt servon läcker lite. Dessutom är huvudbromscylindern med bromskraftförstärkare kass, så den ska jag också ge mig på.

Vad har du för symptom på bromsarna?

Erik

___
Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt!
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Sista gången jag fyllde på oljan så använde jag pentosin precis som det ska vara. Däremot nu när du säger det så har jag haft ATF olja i den ett tag. Det var när jag lossade slangar från servopumpen för att komma åt generatorn jag fick fylla på med vad som fanns till hands, och det råkade vara ATF. Det är säkerligen det som är orsaken till att den läcker nu, om det är som du skriver. Frågan är vilka packningar som tar skada? Är det det packningar i servopumpen eller är det slangarna skada?

Symptomet på bromsarna är att någon gång emellanåt så blir pedalen helt stumm när man bromsar plus att om jag håller tryck på pedalen så sjunker den nästan i botten.

Ska ge mej på att rengöra motorrummet för att på så sätt spåra läckan/läckorna. Fast man är ju lite skraj för att göra en regelrätt motortvätt på den här typen av bil.....

Felix

Felix
svardska
ErikW

Jag hade läckage i nån koppling fram under pumpen, när burken blev tom så hällde jag i ATF Dextron 3 och plötsligt slutade den läcka.
Har nu rullat 3000 mil utan läckage! konstigt eller hur!?

Har ingen aning varför men allt fungerar, dessutom kom nivåregleringen igång och fungerar perfekt, det gjorde den inte innan utan var helt stum.

MVH
k´sVärd
It´s my way or the highway
pe
25
pedda19
730 IA 95
Servoläckage mera regel än undantag på e38. Även från motorn. Kolla nivån lite oftare bara.Ingen större fara annars.

Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Har förhoppningsvis hittat läckan, hoppas nu bara att det var en. Efter att ha börjat plocka bort slangar och inspekterat dom närmare, hittade jag en slang som verkade misstänkt dålig. Tänkte att jag skulle ta en rövare och bara byta den. Hoppas att det inte finns fler som är sönder. Det känns inte rätt att ha en sjua som lämnar pölar efter sig på parkeringen, man får helt enkelt bita ihop och fixa problemen efter hand även om det känns hopplöst ibland.

Felix
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag har klurat ett tag på hur systemen hänger ihop och vad det felen beror på. Jag har följande fel på hydrauliken i min 750iL-89:

Läckage i ena nivåregleringsdämparen bak + lite i nivåventilen.
Servot tjuter ibland (dock under acceptansgränsen).
Fuktig servopump.
Det klickar i servot när man trycker ner bromsen på låga motorvarv. Ratten strävar då efter att dra sig mot centrum.
Bromspedalen är stum ibland när man måste panikbromsa (inte roligt...).
Bromspedal som går i botten när man håller på bromsen hårt.
Överfylld bromsvätskebehållare (har tömt ut, men den fylldes igen).

Jag misstänker att alla dessa fel beror på att någon fyllt ATF i systemet avsett för Pentosin CHF 7.1. När ATF blandas med CHF så lär gummipackningarna ge sig. Någon kanske vet vad som händer rent kemiskt (Hasso?)?

Jag har tömt ut ATF ur servosystemet en gång och fyllt med Pentosin. Ska när tiden tillåter montera en begagnad huvudbromscylinder/bromskraftförstärkare som jag införskaffat. Jag hoppas att detta ska lösa problemen ovan. Eventuellt är även ackumulatorn är kass?

Här står mer om klickandet i servot:
Länk
Länk (på tyska)

Kassa bromsar/ klick
Länk

Mer info om huvudbromscylinder/bromskraftförstärkare
Länk

Intressant länk om nivåregleringen på BMW-power
Länk

Kommentarer?

Svardska: Mystiskt med att du fick igång det med ATF...?!

Erik

___
Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.