|
|
|
|---|---|
|
Jag har en 328 -95 som när den står på tomgång rycker till lite då och då, inget kraftigt men det kan bli väldigt störande efter ett tag... det inträffar bara när motorn är varm... den rycker bara när jag står på tomgång, direkt jag trampar lite på gasen så försvinner det... annars går den som en klocka... nån som vet vad som är galet ? | |
| Jag har ett liknande problem som du har.. Men min bil är inte lite ryckig, utan den tenderar att gå ner till 500 varv, och sedan hoppas upp till 1200 för att sedan gå ner återigen och hålla på så ett tag tills den dör av sig själv..... Det är JÄVLIGT irriterande... Men jag har testad, trodde det var tjuvdrag, eller lambdan eller någo annat, men vet inte riktigt vad som är galet. Ska förstätta expremintera med den på fredag eftermiddag, hopps på bättre framgång då.. Ska annars lämna in den på feldiagos på BMW solna, får hoppas att deras uppkoppling mot datan ger något.. Annars kan det bli jvligt syrt för min del.... Men men.. Det kan ju pckså vara något mindre fel, räcker med den minsta lilla vajsingen och motorn börjar bete sig skumt. | |
| Motorkuddarna börjar bli lite slitna? | |
| MD:Jag skall också gå igenom bilen till helgen. Om vi hittar felet kanske vi kan svara på detta inlägg efter helgen? Jag har varit hos BMW-Group i Göteborg och där körde de en enkel koll av motorn men hittade inget. De sa att de ville göra en djupare analys av motorn och att de inte visste vad det skulle kunna kosta. De föreslog ett kostnadstak på 2000:- till att börja med. Detta låter som att det kan bli hur dyrt som helst. | |
| bloom: Vad är motorkuddarna för något? | |
| Någon form av "kuddar" som motorn vilar på, när dom blivit slitna så sprids motorns vibrationer ut till chassit och det "gungar till" ibland vid tomgång. Skall dock vara lite knepigt att byta då man troligtvis måste lyfta hela motorn. Är inget problem annars än att du kanske irriterar dig på det? | |
|
Någon som löst problemet..???????????? "En gång BMW, alltid BMW" |
|
|
Skaffa en felkodavläsare och kolla själv vad är det som är fel. Jag har en sådan enbart för BMW och fungerar bra. |
|
|
jag har en mycket äldre bil en era men hadde samma fel på min E30. vad jag gjorde var att göra rent bilens system genom att hälla sån motor rensare i bensinen. blev lite bättre sen stift byte och gjorde rent min sportluftfilter. det blev lite bättre så till sist fick jag justera min tomgång lite och nu spiner den som en katt no balls no baby! |
|
| Tja. Hade samma problem med min 328:a. Hade den i garage över vintern och när jag startade den så var tomgången ryckig. När jag började använda bilen igen så försvann problemet. Forskade lite i det och kom fram till att det kan bildas sot i ett spjäll. Det är troligtvis "gasspjället" under insuget. Prova "rucka" på armen och se vad som händer med tomgången. Pratade även med en BMW mekaniker som sa att man kan ta isär det och torka rent från sot så skall problemet vara borta. Detta problem ska tydligen vara ganska vanligt. | |
|
Lyfter tråden igen. Någon som har löst detta problem. Min är lika dan. Gungar till lite då och då, väldigt väldigt lite. Har hört något om kamaxelgivaren. Kan det vara den som gör något sånt hära. Och är det en dyr historia. Någon i Malmö som har en felkodavläsare till en E36 328? Mvh Andreas ** Köra bör man, Annars dör man** |
|
|
Mig veterligen så påverkar inte kamaxelgivare någon tomgång,snarare är det: #1 Luftläckage efter LMM #2 Lambda #3 Motorkuddar #4 läckande spridare |
|
| Ojfan glömde det viktigaste #0 Smutsig tomgångsmotor :) | |
|
Tomgångsmotorn tänkte jag också på. Någon som vet en guide till att rengöra tomgångsmotorn. Eller hur man demonterar den. Var sitter den egentligen:) ** Köra bör man, Annars dör man** |
|
|
Hittade en sida Länk Skall fixas idag eller imorgon. Återkommer om det löste sig. Skall även byta kamkjedjespännare,spännrulle och remmarna:) ** Köra bör man, Annars dör man** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.