AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.333

"Tjuvkoppla" bränslepump?

Hej!
Har en gammal 518i E28 som inte vill starta. Bränslepumpen vägrar starta, om man inte "tjyvkopplar" förbi relät.
Min fråga är nu vad som händer om man kopplar det hela så att bränslepumpen får ström direkt från batteriet när man vrider på tändningen, och låter den pumpa tills man vrider av tändningen igen? Blir det för högt tryck då? Men visst finns det en återledning till tanken, eller?
Ber om ursäkt för en lång post och många frågor, men hoppas på svar iaf.

MVH
Bjorne
Jag skulle absolut kolla upp varför inte reläet kopplas in. Kanske så enkelt som att själva reläet är kass? Det finns säkert anledningar till att pumpen styrs via ett manöverrelä, vid felsignal från motorstyrningen t,ex eller vid olycka är det bra att inte bränslet pumpar på.

FP
Tack för det snabba svaret!
Har varit till den lokala BMW-handlaren och köpt ett nytt relä, men det fungerar ändå inte...
Har provmätt lite i relä-sockeln, och det verkar som att styrströmmen(?) till relät endast ligger på ca 5 volt?!?
Provade att mäta spänningen till tändmodulen, och den var oxå bara 5 volt, men om bränslepumpen "tjuvkopplas" startar bilen, trots låg spänning till tändmodulen. Enligt rephandboken skall tändmodulen ha batterispänning...
Nån som förstår min röriga förklaring och har någon ide om vad man kan göra???

Tacksam för svar
//Bjorne
Jag är inte helt bekant med just denna bilmodell men generellt: Sök efter dåliga/oxiderade kopplingsstycken och skarvar, jordanslutningar osv. Nånstans uppstår spänningsfallet som skapar ditt problem. Glöm inte säkringshållare osv, lossa och sätt tillbaks säkringar och kontakter för att rensa kontaktytorna.

FP
No
216
NoFear
M5 3.8
328 coupé (Rieger)
E21 Alpina B6 2,5 24v TIC
Det är ingen fara mekaniskt sätt att köra pumpen "tjuvkopplad" som du säger.. körde så en hel sommar med en utav mina turbobyggen.. men som folke säger så vid olycka kanske det inte är så bra.. för i vanliga fall med relä så lägger pumpen av när motorn stannar... men ge fan i o vara med i en olycka så är det bara o köra..;-)

/NoFear
Tackar så hemskt mycket för alla svar, kul att folk orkar engagera sig i någon annans problem!

Har kollat dom flesta kopplingar och skarvar, inklusive alla jordpunkter jag hittat, men säkringshållarna tänkte jag inte på, tack för tipset folke!

Jaja, i värsta fall blir det till att köra "tjuvkopplat" tills man orkar riva hela elsystemet...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.