|
|
|
|---|---|
|
Nu när det börjar bli kallt på nätterna så vill inte min 540 gå på alla cylindrar när jag startar den på morgonen. Men så fort jag petat till lite på gasen så den går upp till 1500-2000rpm och vänder så funkar allt som det ska sen. Vad kan detta bero på? (Det är en E34 -93 som gått 24k mil.) | |
|
Kolla tändspolarna....kanske så enkelt som "glapp" kontakt i någon spole. Kan också vara ett stift som inte vill vara med när det är helt kallt.... bara några av det saker det kan bero på.... Peo |
|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Kolla tidigare inlägg ex Länk Länk Länk Länk Länk Länk Ett enkelt tips är att kolla kontakten till luftmätaren. Skruva bort den och ev gör ren den och sätt tillbaka den. Kontakten kan vara oxiderad. Mvh Rolf Black shining beauty |
|
Ok, tackar.. nu har jag fått en lista med saker att kolla upp! Appropå en av länkarns som var om 95/98oktanig bensin så har jag ganska nyligen börjat tanka 98 iställer för 95 utan att det blivit någon skillnad på tomgången. |
|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Jag tror inte heller att det märks, om man inte har någon speciell bil med ex högre kompression. Ett tips till som jag glömde var att testa ett sånt rengöringstillsats i bensinen som gör rent spridare mm. Jag pratade med en BMW-mek som sade att han, när han jobbade på Ford, ofta fick använda sådana preparat för att få Fordarnas tomgång och avgasvärden bra. På BMW hade han inte använt det en enda gång..... Finns det några här som har efrafenheter av sådan här "häxkurer", och som kostar skjortan och kalsongerna? Mvh Rolf Black shining beauty |
| Jag har använt Redlines Fuel System Cleaner SI-1 när motorerma gått lite "knotigt" med mycket bra resultat. Kostar ca 120:- för en kur (finns bla på Mekonomen och Statoil). | |
|
Min gamla SAAB 99 2,0 LE hade liknande symptom - fast redan som rätt ny. Plötsligt brände jag en ventil och blev tvungen till en hastig men inte särskilt lustig topprenovering. Det visade sig att ventilerna fått dålig kylning, så styrningarna och ventilerna byttes varefter motorn hade start-tomgång som en klocka. Men så illa kan det vä-l inte vara med en BMW. På min följande bil, en 323i E30 var tomgången väldigt ojämn. På BMW-verkstan sa man att det skulle vara så... Jag ägnade massor av tid och tålamod till att ställa ventilerna ytterst noga varefter tojmgången vart OK! Det här passar kanske inte på ditt problem men kan vara läsvärt för någon kanske! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.