|
|
|
|---|---|
| HEj. Jag har nyss bytt topplockspackning och samtidigt planat toppen. Kompressionen är mellan 10,5 - 11 bar i cylindrarna. Bilen går som den ska och tempen visar normalt, på mitten. Nu till det konstiga. Kylvattennivån sjunker fortfarande i expansionskärlet. Fortfarande grå-vitt slem på oljepåfyllnings locket och på oljestickan en bit upp. Har gjort ett oljebyte sedan toppackningen byttes. Motorn är torr på utsidan. Var kan vattnet läcka? | |
|
Förhoppningsvis är det så att du får byta olja + filter en eller två ggr till för att det ska försvinna. Om det inte gör det så har du nog någon spricka nånstans är jag rädd... |
|
|
Japp.. Har inte verkstan (eller du) kört med hårda (läs förbjudna) rengöringsmedel så behöver du ett eller ett par oljebyten. Hjälper inte det så KAN du ju ha en spricka i blocket.. Inte kul. Vet jag av egen erfarenhet. Lycka till!! Två bilar är fler än en.. |
|
| Hmmm. Spricka i blocket låter kul :( Kan det vara så att jag luftat dåligt och det därför ser ut som att vattnet minskar i kärlet? | |
|
Lufta dom rackarna är svårt... Söker du så hittar du tips i massor. Men luftar man dåligt brukar (inte alltid) värmemätarnålen gå mot rött. Jag hann byta två toppar innan jag fattade att det kanske var nåt annat som trilskades... Och då stod mätarnålen rakt upp. Och VIPS! en dag var allt kylarvatten borta.. Men en ny beg. motor är inte mycket dyrare än en ny topp kan jag trösta dig med. Hoppas det är ngt annat dock. Två bilar är fler än en.. |
|
|
Det brukar ta ett tag innan all luft är ute, tyvärr är det ofta svårt att få ut all luft. Men om kylvatten tempen är OK så har du nog inga större luftfickor. Byt med billig syntet + filter 2 ggr med en månads mellanrum så ska det väl bli bättre! MVH Robban |
|
| holts motorsvets. erfarenheter någon?? | |
|
Nja... I yttersta nödfall kan man använda dylika medel. Men i långa loppet???? Nej. Bättre att försöka laga/reparera/byta.. Min åsikt iaf.. Två bilar är fler än en.. |
|
| Kanske en spricka i toppen, provtryckte du toppen när den var på reparation. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.