|
|
|
|---|---|
|
Tjaba :) Satt och sökte på orginallarm till E34 och hittade en hisklig massa spekulationer. Det jag lyckats få fram genom forumen och egna erfarenheter är följande. En lite fyrkantig sak ca 3*1 cm i taket vid backspegel. - Innebär att billen har en mottagare till infraröd fjärrkontroll. Kan vara bara fjärrstyrt centrallås, kan också vara larm? Lysdiod på luftintaget uppe på/mitt på panelen. -Kan finnas med och utan tryckfunktion. Finns tryckfunktion så kan man via denna på tidiga årsmodeller? fram till 90? koppla om så att rutorna etc stänger vid larmtillkoppling utan att man behöver hålla knappen inne/dörrlåset i högerläge. Kan också vara in/urkoppling av rörelsedetektor (Om man tex har hund, katt, fågel eller annat i bilen men vill ändå larma på) Lyser konstant vid larmtillslag om alla larmslingor är ok, blinkar om någon larmslinga är bruten. Fjärrkontroll IR -Måste initeras för att fungera, tydligen finns det även universalfjärrkontroller men för att kunna använda dessa måste man ha en orginalfjärr för att programmera dessa. Prova larmet. - Lämna passagerarsidans ruta öppen när du aktiverar larmet med fjärr eller nyckel. Sträck dig in genom rutan och öppna handskfacket. (Nu borde larmet låta) Det sitter en liten röd "ruta" på takkonsolen ovanför backspegel som ses utifrån. -Har inte en blekaste aning om vad den är, en IR mottagare till?, en larmdiod? För att larma motorhuven måste code vara aktiverat i OBCn? -Hur integrerat är alla delar? Larm, OBC, Centrallås, elrutor, tacklucka. Jag kan öppna min backlucka med nyckel då "larmet" är igång, då blinkar dioden på instrumentpanelen men inget TUT. Rörelsedetektor. - Hur man ska prova/veta om sådan finns verkar vara ... lås in någon i bilen, låt dom röra på sig, går inte larmet - ingen rörelsedetektor. Nivådetektor. -Larma bilen, fram med domkraften, hissa upp bilen!! Går att stänga av på något sätt med fjärren om man tex åker färja. Jag har tyvärr ingen fjärr så jag vet inte! Blinkersblink vid larm eller till/frånslag. -Verkar inte finnas på orginallarm? Några kommentarer :D ?? Vit utanpå och röd inuti | |
|
Se min sida för mer info om originallarmet, iaf från -92. Min sida: Länk Touringklubben: Länk |
|
|
Min huv är larmad även om jag inte har CODE aktiverat i min OBC IV. Rörelsedetektor _tror_ jag inte finns till larmet, eller så fungerar inte mitt så bra. Har suttit i bilen när den varit larmad.. Min blinkar EN gång när jag låser/larmar (sker i ett och samma steg på min) men det verkar inte finnas på bilar som har den äldre typen av larm utan startspärr osv. Fr.o.m -03/95 har E34 den uppgraderade typen av larm, med inbyggd startspärr. Mottagaren för IR-signalerna sitter så vitt jag vet i underkant på innerbackspegeln i samma "halvklot" som jag bländar av spegeln med. F.ö. så fungerar larmet på min i stort så som det går på länken som Micke bifogade. Mvh Patrik ___ Touringklubben: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.