AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
457

Dörrsidan sitter inte kvar

Po
50
Powww
318i -95
Dörr sidan släpper när man stänger dörren.
Jag har prövat det mesta men den släpper ändå.
Undrar om det är skilnad på dörrsidorna på olika års- och bilmodeler(e-36).
Tror att dörrsidan är bytt.
Någon som har ett förslag om vad jag kan göra?
Gl
122
Glenn
525iM Touring -02
Släpper den uppe vid rutan ? isåfall är det hålen i dörrsidan (uppe vid rutan) som är uppsletna, och det finns reperations klämmor (i metall) att sätta över dom hålen,reperationsklämmorna har Artikelnummer 51 41 8 122 408 på BMW och kostar inte många kronor styck. Jag tycker du ska skruva loss dörrsidan och ta en titt, kan även vara plast knopparna Länk som ska hålla dörrsidan på plats som har tappat spänsten.

Lycka till
/Mvh
Glenn
Po
50
Powww
318i -95
Ja den släpper uppe vid rutan mot B-stolpen.Jag har tagit bort den och då märkte jag att det var tryck på dörrsidan så det var inte lätt att få tillbaka den.
Gl
122
Glenn
525iM Touring -02
Hur såg dom övre hålen ut ? dom som sitter på en rad överst på dörrsidan ? något som va trasigt ?

/Mvh
Glenn
Po
50
Powww
318i -95
Ja det var ett eller två som var dåliga
Gl
122
Glenn
525iM Touring -02
Då rekomenderar jag dig att köpa 2 reperationsklämmor på BMW som jag nämnde i första inlägget och sätta över dom trasiga hålen, det är nya hål i dom plåtklämmorna. Funkar mycket bra, har själv haft samma fel, skadar inte att byta dom små plastklipsen också så sitter dörrsidan ännu bättre sen.

/Mvh
Glenn
Om hålen inte är helt trasiga så kan dom gå att renovera..

Jag tog loss dörrsidan och kladdade fullt med trälim runt och i hålen, skivan hade blivit aldeles "fluffig" och mjuk så trälimmet drog in bra, sen satte jag allting i press och väntade..

När det torkat så skar jag bort överflödigt lim så hålen blev originalstorlek..

Såg samtidigt att det saknades några plastclips längre ner på dörren och dom fanns att köpa hos BMW, kostade några kr bara..

På ett ställe hade plastdistansen som sitter mellan dörrsidan och dörren lossnat i limmningen, dom är lixom fastsmälta direkt på dörrsidan. Det gick bra att limma med 2-komponent epoxi lim. Lagningen håller bättre än originalet iallafall, har haft lös dörrsidan några gånger till sen dess..

För att montera dörrsidan krävs lite skicklighet, men när den väl är på platts så ska man inte vara rädd att smälla till den ordentligt, det ska säga klick och sen ska den sitta ordentligt fast..
Daytona
Prova med att byta ut metallclipsen som sitter på dörrens ovansida precis där sidorutan börjar. Där sitter metallclips som håller i dörrsidan och i vissa fall har dessa clips blivit för platta så att de släpper dörrsidan.

MIN EX:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.