|
|
|
|---|---|
|
Råkade ut för en skum grej imorse... Stod vid ett rödjus och skulle iväg när jag märker att dragläget på kopplingen ligger ungefär 1 cm från bottenläget (dvs helt nedtryckt pedal). Kommer i alla fall iväg och märker då att pedalen (när jag släppt den) endast gått tillbaka max halvvägs. Stampar till på den några gånger och då liksom "släpper" den och går tillbaka till normalläget. Det hände inte någon mer gång på vägen till jobbet. Det har f.ö. aldrig hänt förut heller... Nån som vet vad detta kan ha berott på? Det kändes som att det inte fanns tillräckligt tryck i systemet för att pedalen skulle fjädra tillbaka tillräckligt. Kan det ha varit en tillfällig fnurra på tråden, eller var ska jag börja felsöka för att förebygga ett större haveri? Kan tillägga att jag det senaste halvåret sett att det sakta men säkert försvinner lite bromsvätska från den särskilda kopplingsvätskebehållaren som sitter i min bil. Har dock aldrig sett var detta spill tar vägen...? Mvh /Pewe | |
|
Kan kanske vara en idé att byta vätska och lufta ordentligt och se om det gör någon skillnad? Mvh, Kalle Hansen FKA nofx16 Länk |
|
| Det där brukar hända mig också efter att min fru kört bilen, den liksom fjädrar inte tillbaks hela vägen | |
| Däremot så försvinner bromsvätskan pga att beläggen slits! | |
|
Hände på min kompis 325:a.Han fick byta en grej vid pedalen,kopplingcylinder eller nåt liknande hette de.Minns inte riktigt. 0km/h - Ventilsmatter 4sek |
|
|
Hände inget på vägen hem i alla fall... Ja, ska ta och kolla upp cylindern. Den läcker ju sannolikt eftersom det försvinner vätska nånstans, och då kanske den drar in luft också... rob_t_j72: Vet inte om jag har missförstått nåt, men som jag skrev i första inlägget så är det en särskild vätskebehållare till kopplingen i min bil. Jag trodde därför att det systemet var skilt från bromshydrauliken och att beläggens slitage inte påverkar vätskenivån i den behållare jag nu pratar om. Men som sagt, jag kan ju ha missförstått det hela.... Bromsvätskebehållaren (den riktiga:-) håller en stadig nivå. Mvh /Pewe |
|
| Pewe: Du har rätt att kopplingshydraliken är skilt från bromssystemet på just 530:na...Och f.ö.v så är det som du oxå misstänker...sannolikt att antingen huvud el slavcylindern som behöver packas om... | |
|
Hade samma problem med min 325a bytta slavcylindern på lådan, troligvis är det packningarna som är kass i den och om dom vänder sig då uteblir trycket och pedalen "halkar" ned man trampar till några ggr och dom vänder sig tillbaka.. men det kan även vara huvudcylindern som sitter under kopplingspedalen. Slavcylindern är lättast att byta och den billigare av dom.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.