|
|
|
|---|---|
|
Hejsan,någon som har en länk eller tips vilken olja att ha i bakväxeln på 750-88?Vet ej än om det är antislir på den.Har börjat med lite vinterservice på en nyköpt sådan.Har köpt Mobil 1 5-50 till motorn så vill byta bak när vxl-lådan är nyrep.+ny olja.Kanske det finns någon tabell på nätet? Mvh/ Håkan | |
|
kolla på www.castrol.se Gå till rek.tabell. Antislir? Menar du möjligtvis diffbroms så är det skillnad på vilken olja som används. |
|
|
Hej,jo,diff menar jag men jag tror att jag ej har diffbroms så jag snurrar ett hjul bak snurrar det andra motsatt håll. Tack för länken. /Håkan |
|
Paap Reeder |
Hej PMD! Häll bara inte i helsyntet i den om den gått på mineral innan. MVH /// Paap R |
|
Hej,precis vad jag tänker göra,ersätta mineral med Mobil 1 5-50,ingen fara säger gurus vi har på jobbet som kan ALLT om oljor och jobbar med det som proffs..Blev bara ombedd att kolla om att byta en gång till e.2-300mil om den blir mörk+filter. Sen silkeslen smörjning på ALLA temperaturer. Sen om det stämmer får jag väl säkert se... /Håkan |
|
|
PMDman, jag håller med dina kompisar! Även rådet att kolla oljans färg efter några hundra mil är bra, om man inte har koll på hur bilen har servats tidigare. Ett "kort oljebyte" kan vara på sin plats om oljan svartnar snabbt. Byt alltid filtret i samband med oljebytet! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ett tips är ju då att slå i en billig syntet + nytt filter och byta efter 2-300 mil till din Mobil 5W-50 (+nytt filter)! | |
Paap Reeder |
Hej PMD! Exakt vad man sa´ till mig. Motiven var bl a att eftersom jag kört 37 000 på GTX 3 så är motorn ändå så ren att det är ingen fara. Är nu ordentligt bränd på fingrarna. Inväntar Dina erfarenheter. MVH /// Paap R |
|
Paap reeder: Undrar verkligen varför du är så envis? Du verkar tro att bara för att du lyckades grilla din motor så kommer alla att få samma problem. Naturligtvis är det så att avlagringar som uppkommit utav mineralolja kan lossna, men är man uppmärksam på oljans och motorns kondition och inte petar i någon 0W-30 syntet direkt från mineral så kan man vara på den säkra sidan, men självklart gäller det att vara uppmärksam på hur motorn reagerar... |
|
Paap Reeder |
Hej rob! Ja ... envis vet jag väl inte men litet deppig. Har skador kunnat uppstå?? o.s.v frågor vars negativa svar alla är dyra och svåråtgärdade! Skulle jag från mineral hälla i helsyntet i en 750/-88 skulle jag nog - vis av egen erfarenhet - precis som Du säger kolla oljefärgen varje dag. Så gjorde även jag i början och trodde att det var väl OK... men så plötsligt (sannolikt i slutet av oljebytesperioden) så skrumpnade filtret ... kanske efter nått race på E 18 vad vet jag? Enligt min mening kan inga säkra slutsatser dras förrän efter flera (3-5) oljebyten. En absolut förutsättning är därför enligt min mening att göra som Du föreslår - slå i delsyntet (men även det är mera en benämning än innehållsdeklaration och kan innehålla vilka proportioner som helst fick vi ju lära oss på castrol-träffen). Att hälla äkta helsyntet i en gammal mineralare är som att ge en konjac till ett starkt nedkylt lavinoffer - båda tar skada och kan t o m avlida! Sedan är helsyntet och konjac i sina rätta miljör både gott och även nyttigt. Ja... så ser jag t.v på´t ! MVH /// Paap R |
|
Hej,hur man än ser på det så är det väl inte bara oljan som bestämmer en motors stryktålighet,konditionen avgör en hel del också.På bilmotorn... Mvh/ Håkan |
|
svardska |
Är i Paap´s lag till 100% Jag har grillat flera motorer med oljeexperiment och inte lärt mig förrän på lite äldre dar. Oftast har det varit oljesilar och filter som kloggat igen och gett motorskador som följd. Ska du experimentera så ha koll varje dag på oljan luckta "smaka i värsta fall" och se hur den utvecklar sig på daglig basis. Och viktigast av allt!: HÄLL ALDRIG I NÅGOT FRÅN BILTEMA, deras oljor mister sina egenskaper efter 30-40 mils körning sen är det diskvatten. Konjaken håller jag däremot utan för huset! Laprahoig passar mig bättre, den löser kanske inte upp så mkt skit i levern och skickar ut i blodomloppet!... Men den håller OBC´n i trim MVH k´sVärd It´s my way or the highway |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.