|
|
|
|---|---|
Måsen |
Först ett olycks-senario, från april i år. Frugan körde (faktiskt sant, fast ingen tror mig). Det var halt, snöade och allmänt skitväder. Det gick väl i ca 50 km/h, då hon får sladd. Medan hon har fullt upp med att få bilen på "rätt kurs" så kommer det en fransman i en stor Toyota jeep och kör in i henne snett bakifrån. Polisen kom, rapport skrevs osv. Nu till dilemmat, det mesta har löst sig med vårat försäkringsbolag men självrisken har vi inte fått tillbaka. Vårat färsökringsbolag har begärt den summan av fransmannens bolag (van deer mayde, eller något sådant), som nu anser att min fru var vållande, och därmed inte tänker betala tillbaka den till oss. Hur kan hon vara vållande? Är det inte alltid bakomvarande fordon som har skyldighet att hålla avstånd och kunna stanna? Ska vi ta en diskussion med vårat försäkringsbolag? Ska vi ta en diskussion med hans representant i Sverige? Går det överklaga? Är det värt besväret för dom tusenlapparna? |
|
Jag antar väl att det är ditt bolag som ska sköta allt det är ju till dom du betalar premie..men de utländska bolagen är inte som de Svenska dom är mer än dubbelt så jävliga att ha med att göra..mina föräldrar bor i Spanien och dom har behövt nyttja försäkring ibland och då fått strida som tusan ..sist nu så vart morsan påbackad av en som kom från en tomt och backade rätt över trottoaren och in i hennes bil..försbolaget skulle inte betala för dom menade att så högt upp kan inte en skada bli...(trottoaren var rätt hög)..till slut godtog dom skadan men det var först då då spanjoren erkänt sitt fel ..han förnekade ganska länge först och bolaget som han hade trodde blint på honom för att slippa betala.... Så stå på dej |
|
|
Har du helförsäkring?? Isåfall ska försäkringsbolaget sköta allt annars får du sköta det själv. |
|
Måsen |
Vad jag förstår så har alla svenska försäkringsbolag en överenskommelse ang självrisken. Den betalas ut av det "egna" bolaget oavsett vem som är vållande. Sedan begär bolaget ersättning av det andra bolaget i det tysta, alltså inget som "kunden" märker något av. Så funkar det tydligen inte gentemot utlänska bolag. Då väntar det svenska bolaget på att det utlänska ska stå för ersättningen innan dom betalar tillbaka självrisken. Om nu det utlänska vägrar och gör en annan bedömning av skuldfrågan, är det bra med det sen då? Vem avgör om vem som har rätt om det råder olika åsikter? Jag har helfösäkring och har inte gjort något fel, då tycker jag inte det ska kosta något. En ren principsak egentligen, jag står ju inte och faller med dom pengarna. |
|
Gjordes en polis anmälan av fransåsen?? i så fall borde det väl vara ställt utom tvivel vem som var vållande.... ta helt klart en diskusion med ditt bolag ang denna själv risk för har du svart på vitt an dom att dom anser dig som "icke vållande" skall du ju ha självrisken igen ( det borde ju vara deras sak sen att ta in men av Fransåsen eller hans bolag utnyttja rättskyddet i din försäkring för detta!!) Sök inlägg först, fråga sen! (gammalt BMW-power ordspråk) Länk |
|
Måsen |
Nya besked i fallet. Nu har även mitt eget försäkringsbolag omvärderat olyckan. Nu anser även Länsförsäkringar att vi är vållande till olyckan, trots att det finns en polisrapport som inte pekar på henne som vållande och ett vittne som säger att det är stor risk att hon hade blivit påkörd bakifrån, även om hon inte fått sladd. Helt klart är iaf att hade hon inte blivit påkörd så hade det inte blivit några skador på bilen, eller henne. Nu vill LF att vi ska betala in ytterligare en självrisk på 1000:- utöver de 3000:- vi redan har betalat (som vi trodde att vi skulle få tillbaka) plus att vi ska bli av med bonusen. Verkar detta vettigt? En fråga till, det känns som att detta kommer sluta med att vi byter bolag (om dom inte ändrar sig). Påverkas hennes möjlighet att få någon ersättning från LF ang sin pisksnärtskada (som är dokumenterad av läkare) i framtiden om vi byter försäkringsbolag nu? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.