AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.112

Silentblock eller dags att krossa spargrisen? =)

mo
154
morris77
325 coupé-07
Hej!

Jag har ett fel på min 518 som efter lite detektivarbete här på BMW Power verkar vara dåliga silentblock (bilen klonkar vid start på 1:an och backen, samt vid växling mellan 1:an och 2:an vid låga hastigheter).

So far so good. Upptäckte idag också att det knakar lite i bakre delen av bilen. Frågan är om det helt enkelt bara beror på att det blivit kallare ute och att den låter så när den stått kall länge, eller om det är ngt som på något sätt är relaterat till det andra felet och alltså kan bero på t ex dålig bakaxel. Vad tror ni, skall jag krossa spargrisen eller kan jag fortsätta sova lugnt? ... :)

Tack på förhand
F.
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
det som klonkar kan i ditt fall mycket väl vara stödlagret till karadanen.
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
..kan till och med vara stödlagret till kardanen =)

Stavningen är inte på topp denna tid på dygnet märker jag.
Am
141
Amos
BMW 540iA-93
Hade "klonkande" i min 540-93 och det var motorfästen (1000kr) bakre växellådsfästen (450kr) och stödlagret (870kr) som var dåliga. Jag kände på kardanen för att se om stödlagret var dåligt men det verkade inte så. För säkerhets skull tog jag ner avgassystemet och kollade ändå, det var HELT slut....
mo
154
morris77
325 coupé-07
Hej!

Ok, intressant nytt spår! :)

Bara för att förtydliga; Stödlagret till kardanen, tror ni att det orsakar "klonket" vid växlingar eller orsakar det "knaket" (min gissning är att knaket är rätt harmlöst, but you just never know...).

Tack för tipsen i vilket fall!

Hälsningar
F.
Bo
369
Booya
530iA Touring -94
Stödlagret är en gummerad aluminiumram med ett lager i mitten. Är gummit slut (läs borta) mellan lagret och ramen så får ju kardanen inget stöd utan "slår" i ramen vid en viss typ av belastning.

Så chansen att det är det som "knakar" är nog väldigt liten, tyvärr.

mo
154
morris77
325 coupé-07
Ok, tack för tipset!

Låter ju iaf som om det kan vara stödlagret som orsakar klonket.

"Knaket" (motsvarande knak uppkommer även i andra delar av karossen, t ex då man kör över gupp och liknande), vad tror ni om det? Något allvarligt eller bara spänningar i karossen som uppstår när den stått kall ett tag?

F.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Knakandet kan vara relaterat till både Silentblock och bakre stötdämpare. Kolla så att du inte har något brott på fjädrarna bak, och försök känna på stötdämparna så att du inte har något glapp idem. Jag hade själv ett otroligt dunkande och klonkande bak på alla hastigheter i stort sett, och den var fruktansvärt krängig och vinglig på vägen, då bytte jag Silentblocken, bilen vart mycket mycket bättre.
Am
141
Amos
BMW 540iA-93
Om du kör vänster resp. höger i en rondell med hjulspinn eller försök till hjulspinn på torrt underlag, låter det något då?
Ma
1.341
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Min bil knarrar också. Har just bytt silentblocken. Min mek menar att det kan vara den andra bussningen till bakaxelbalken, "åttan", "hundbenet" och vad den nu kallas.

Matthias
mo
154
morris77
325 coupé-07
Ok, bra tips som vanligt!

Irriterande med bilar att de aldrig kan sköta sig :) Dock lite förvånad över att sådana här fel uppstår på en bil som min som bara gått drygt 8000 mil. Antar att det har att göra med att gummipackningar etc torkar om bilen står oanvänd?

F.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.