|
|
|
|---|---|
|
På min nyinköpta 525 e34 är styrsnäckan skitglapp till och med besiktningen klagade på den. Jag skall försöka spänna den i helgen när jag åker till garaget, men ifall den inte går att spänna tillräckligt passar en e28 styrsnäcka då ("jag har en på hyllan")?? mvh Kristian | |
| Det är inte samma....men allt går att bygga om! | |
|
Orkar inte bygga om så mycket, men måste se på det i hälgen. Pelle: har du orginal styrsnäcka på din e28:a? Jag har funderat på att byta till kuggstång, vad tror du om det? (alltså på min 535:a) mvh Kristian |
|
|
Just nu så finns där ingen snäcka alls :-( Men jag har kollat en del på den ombyggnaden...Jag ska bara hitta en med rätt utväxling först samt med servo verkan. Opel kanske?? Jag har en e30 kuggstång...som jag har tejpmonterat för att se hur mycket som får ändras på...faktiskt inte så mycket som man kan tro. Svetsa fäste på framvagns balken, nya styrstag osv ...lite hemma snickeri får till men långt ifrån en omöjlighet. Men tyvärr är e30 ans lika vevig som e28ans...enda fördelen är att det väger mindre :-) |
|
|
Patrik Silverstam som bygger en 635:a med v8 för BMWCup, hadde 325 kuggstång med 635 styrstag. Länk Sierra servo kuggstång tror jag har 2,8 varv det skulle ju vara ganska trevligt!? Men det som är viktigt att avståndet mellande inre lederna är samma som orginal annars får man väl problem med bumpsteer?? mvh Kristian |
|
|
Man kanske skulle ut på skroten och ragga tag i en ford kuggstång hmm...tack för tipset!! Precis som du nämner så bör avståndet vara samma som orginal....om man inte vill bygga om ännu mer. För bumpersteer är något som man inte traktar efter. Någon annan som har åsikter i detta området??? |
|
|
Men dom får väl tuppjuck på besiktningen om man kommer dit med hemmakokad styrning! Alltså vad är fördelen med styrsnäcka jämfört med kuggstång?? mvh Kristian |
|
|
Jag kan inte se några fördelar med det...den väger bly, svår att renovera, svindyr att byta. Sen om man vill byta utväxlingen i den...finns ingen som klarar av det (för vettiga pengar) Sbp kan man fulständigt strunta i...då är det bättre att gå via sfro...och få bilen regad som ombyggt fordon. Många ggr så finns där inga direkta riktlinjer på hur man ksa bygga om...mest att det ska vara välgjort. Men å andra sidan vilken bes man känner till vilka styrväxlar sitter monterade på vilka bilar i detalj?? |
|
|
Ok, du ser lika många fördelar med styrsnäcka som jag gör. Ja ni har ju sfro i Sverige vi är inte lika lyckligt lottade här i Finland, men jag måste undersöka möjligheterna... mvh Kristian |
|
|
Lite nyfiken bara. Vad är bumpersteer? Och vad är sfro? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Bumpsteer är som det låter när fjädringen trycks ihop så styr bilen åt ngt håll, bumpsteer vill man inte ha på en bil. mvh Kristian |
|
|
Jaha. De borde en ju ha fattat. Ganska logiskt. sfro då? Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Länk |
|
|
Kristian; japp ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.