AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.219

Khöler-- kolfiberinsug-kattersättare FRÅGOR?

Sida 2 av 2
Bmw ludde
M3-lover. Det klart, att behöva meka inför varje besiktning har ju sina nackdelar...
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
ludde: Ja, de är ju inte så kul, speciellt när man inte kan göra allt själv heller...så de skiter sig nog...just nu...ska nog satsa på ett packe khöler trim till våren istället...

///M3
Bmw ludde
Det låter inte så tokigt det heller =)
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Kolfiberinsug, mappning, och kattersättare..går väl på 35000:- eller nåt...får väl se om de blir allt..vore rätt kul...har läst här att khöler trimmade M3:or drar vanliga chippade som bara skit..

Får se till våren...

///M3
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej igen.

Varför inte köpa ett kolfiberinsug från MH-GTR som finns till salu på PowerBörsen? Ungefär samma pris som Köhler, men mkt snyggare och gissningsvis även effektivare.

/Edvard
BMW CS # 4503
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Bumper:
Jaså, okej..nja..jag e besatt av khöler):
Du hade väl "allt" på din väl..insug, kammar, kattersättare, dubbla chip? eller var det den svarta i halmstad som hade de som gick så in i helvete??

///M3
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Bumper:
Du som har kännedom om hur bra en khölertrimmad M3:a går!

Hur stor är skillnaden mot en orginal 3.0:a?

Lika stor som mellan en 328-M3?
Eller som mellan en 3.0:a och en 3.2:a orginal?

Nu menar ja kolfiberinsug, kammar, dubbla chip, mappning,
kattersättare, system, filter...samt hur många hk kan detta ge i en frisk M3:a...350?

///M3
Wh
138
WhiteBeemer
M3 E36 -94b
323i Touring -97
Hmm... Åker själv helt Original M3:a förutom KN filter och handbyggt avgass efter kattarna av Söderqvist Racing, och jag körde ifrån allt (M3:or 3,0 och 3,2 trimmade och otrimmade även alla M5:or) på BMW träffen i Gävle. Där var det spec en kille som hade om jag inte missminner mig helt fel allt på sin 3,2:a kolfiberins, kattlöst, mappat o.s.v han hade inte en chans! detta var alltså en riktigt trimmad 3.2! det låter konstigt att det här ska ge så mycket, i HK alltså. tror mer på att chipet gör att man kan dra den lite längre och ger en annan karaktär på motorn i helhet därav känns det som om dom går bättre! Rätta mig om jag har fel, vill gärna se siffror som bevisar att jag har fel. jag har själv funderat på att trimma men efter sommarens träff känns det inte så viktigt längre! i.s.f överladdning i någon form.

Mvh Janne

Mmmmm Som i Marabou, eller var det M-Power???
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Whitebeemer:
Det där låter smått otroligt faktiskt..
En sån trimmad 3.2 borde dratt dig som skit...antingen gick hans bil jävligt dåligt eller så körde han kasst...eller så går din nåt i i helvete bra...vilket den givetvis gör eftersom de e en M3:a.
Ja, de där du sa om chippet håller ja med om...bilen kommer lite senare...och att fartspärren försvinner...så några hk gör de nog inte...men kolfiberisug, kammar, katter., och mappning..borde göra 30-40hk på en frisk bil..vet en som hade de på sin 3.0:a..de var bromsad till 340hk..alltså 54hk om man ska tro på alla jävla uppgifter....men grattis..kul att du har en orginal som går bra....

///M3
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

Jag hade allt utom kammar. =)

Skillnad mot en vanlig 3.0:a var inte så stor förräns man kom upp i farter. Ju högre fart, destå mer luft in i airboxen och mer effekt. 0-100 skillde inte speciellt mkt, men lite gjorde det iaf. En kommentar jag fick när jag körde mot en annan 3.0:a var: 'Gick ju rätt så jämt ettan och tvåan, men när du fick i 3:an så hade jag ingen chans.'

Det var Rafaels gamla i Malmö (den svarta) som hade allt inkl kammar. Den gick väl bra så länge den fick vara frisk.

Ang den gröna 3.2:an som körde i Gävle med kolfiberinsug. Vad jag vet så går den skapligt, men den sätter inga riktigt bra tider. Men allt hänger inte alltid på bilen, utan föraren också. Sen finns det folk som också är rädda om bilarna och växlar lite långsammare för att spara lite på bilen. Den bilen är heller inte mappad, utan den har fått ett chip som suttit i en annan 3.2:a med kolfiberbox. Detta påverkar effekten lite också...

Skulle jag trimma om idag, så skulle jag utan tvekan ta MH-GTR´s kolfiberbox och mappa den med unichip tex hos Autokinito i Uppsala. Jag skulle även se till att bromsa bilen före och efter.

/Edvard
BMW CS # 4503
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Bumper:
Okej, då gör det inte så in i helvetes mycket då
Ähh...då ska ja ta en riktig funderare över vintern...tycker min går hyvsat(dubbla chip,filter,system)
Ska kanske slänga i en racekatt bara...det andra är så satans dyrt...får duga, jag drar ju också orginal 3.0:or hyvsat lätt så de får räcka...bättre att byta bil om man vill ha mer hk..
Wh
138
WhiteBeemer
M3 E36 -94b
323i Touring -97
bumper:

Tyckte han sa att han aldrig blivit ifrånåkt av en annan m3:a, och eftersom han lagt ner ganska mycket pengar på trimmet och runt i kring saker lär han vara intresserad av att köra bilen rätt mycket. Skulle själv inte lägg aner pengar om jag inte nyttjade den fullt ut!

M3_LOVER:

Om du trimmar mer så skulle det vara riktigt kul att få reda på bromsad effekt nu och bromsad effekt efter! En annan fråga, har du kört 402m mot en 3,2:a någon gång? Och vilken växel går du ut på? resp vilken växel går 3,2 ut på då? själv åker jag ut på 4:an. alla andra verkar köra ut på 3:an.

MvH Janne
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Whitebeemer:
OM jag trimmar mer så ska jag bromsa för och efter.

Ärligt talat så har jag inte kört mot nån 3.2:a.

Men jag var jävligt nära att köpa en, med andra kammar, system, filter..var tydligen 335hk eller nåt i den..och min känns INTE slöare...kanske inte hade dratt den men...

Får se till våren vad som händer..TYVÄRR så kan man inte ( i allafall inte jag) slänga alla inkomsterna på att trimma en bil som knappt ger nån effekt..

Får nog bli nån snabb turbo bil nästa gång om jag vill ha mer effekt. Type en preppad RS2/RS4 eller en autotech trimmad 850 eller nåt.

Men vi får se....

///M3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.