AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
914

S14 Startproblem !

Jag har en E30 m3 -87 som inte vill gå igång. gnista & soppa finns, bränsletrycksregulator bytt, nya stift. men bilen tänder inte alls. hjääälp!!
RafkoM3
Kolla kompressionen....

Länk
Länk
efter lite försök igår hostade bilen till lite, alltså tände, men gick inte igång, ingen mer som sitter och trycker på nåt bra förslag??

tack på förhand.
RafkoM3
Testa om den startar med startgas....Ifall den startar så vet du att du inte får tillræckligt med bensin...

Isåfall kan det vara spridarna, eller DME som styr spridartiderna..

Länk
Länk
RafkoM3
Men annars fungerar det så hær: Gnista på alla 4 burkar, plus soppa plus kompression i motor = motor SKA gå igång.

Dessa 3 saker viktiga

Länk
Länk
RafkoM3:De e sant men de e inte hela sanningen...Gnistan måste ju komma vid rätt tidpunkt oxå...Man kan ju ha strulat till de me tändkablarna...:-)
M3 Svensson: Sitter tändkablarna rätt??Står rotorn(om sådan finnes på M3) ungefär i rätt läge när 1:ans cylinder e i "tändningsläge"...Den lilla hostningen du fick igår kan ju bero på att den baktänder rejält...Ja skulle börja med o försäkra mig om att tändningen är korrekt i alla fall....
dawwe

jo det hade jag också tänkt mig, ska kolla vidare senare ikväll och se om jag hittar nåt skumt :)
ska även testa med startgas.

tack för svaren gubbs.. men vill gärna ha mer :)
RafkoM3
JO, men eftersom længden på kablarna ær olika så førutsætter jag att dem ær placerade korrekt..
Tændningen styrs av DME och man kan ej stælla den fel genom
att vrida førdelaren...eller liknande..
Tændlæge styrs av en givare på kopplingskåpan som markerar var den ær...men att den skulle bli felplacerad ær ikke troligt ;)

Länk
Länk
oktanoholic
kolla fördelaren är den ok så spruta in bromsrengöring i insuget samtidigt som du startar ( kanske behöver vara 2st då) :D
Lotus Samuel
En kompis hade samma problem. Vi kollade allt men inget va fel. Då ryckte vi lite i kontakten till styrboxen så startade den. Fenomenet kallas glappkontakt. =)
Tackar för alla svar, problemet är löst o fan vad bilen går :)

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hej!

Vad var det som "falerade"?
Kanske intressant för oss alla andra att få veta :)

Mvh Janne.
Janne T.

ja du... det var "enkelt" kan man väl säga. jag gjorde ju det enkla med att ta ur ett stift.. och visst tyckte jag att det fanns gnista.. o stiften var ju inte sprillans så sen bestämde jag mig för att göra rent dom ordentligt. sagt o gjort o visst fan starta den DIREKT.

ibland är det för självklart ;)
Lotus Samuel
Ja berätta nu va det va för fel. Hade du glömt att tanka? ;-)
Lotus Samuel:
Han berättade väl precis vad felet var? Skitiga stift.

---
Mvh.
Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!"
www.robban.org - Snart färdig!
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Tar och svarar lite snabbt för Svensson.

Det var inte bara skitiga stift. Bränsletrycksregulatorn läckte som en vattenspridare så det var väl det som gjorde att stiften surade till som de gjorde och sedan inte ville ge gnista när regulatorn sedan var bytt.

Mycket huvudbry blev det i garaget, men nu går den fint. :)
Lotus Samuel
Mean machine: Jo jag såg det sen. Men när jag började skriva hade han inte svarat, sen ringde telefonen. Så jag tryckte "besvara inlägget" när jag lagt på luren 15 senare. Så kan det gå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.