|
|
|
|---|---|
|
Tja jag skulle vilja veta hur man smidigast byter olja i växellådan på en E30 325? | |
|
ta ut pluggen på växelådn. tom ut oljan. sedan sitter det en på uppe på högersida av lådan som du får fyla igenom. ja tog en trägordsslan och drog upp till motorumet och hälde därifrån. så gjorde ja i all fal.. lycka tll Meningen me livet uppstod 1983 och slutade tillverkas 1993 (e30) |
|
ormen |
tips: på biltema har de en tryckbehållare för 49:-, det är bara att dra på en 1-1,5m slang 8mm (tror jag det var), o sen fylla den med olja, pumpa upp trycket som satan o låta den trycka i oljan. gick smidigt för mig när jag testade uppfinningen... (givetvis skall man tömma ur oljan ur lådan först o skruva tillbaka nedre pluggen innan.) |
|
Var noga med att kolla så det blir rätt mängd i, annars kan det hända saker. Bla att packboxar trycks ut..m.m finns ju en plugg typ på mitten av lådan som du öppnar och ser när det börjar rinna ur ny olja...... |
|
| När det börjar rinna ur påfyllningshålet är bakaxeln fylld med rätt mängd! | |
yttryck |
Hur många lite vxl.låds olja går det i en E 30 ? funderar på att byta själv jag med. (Igge |
| 320=1,25 och 325=1.50l. | |
|
Cirka 1,4l . Kom ihåg att det är ATF olj. |
|
| Lossa pluggen till påfyllningen innan du tömmer, så att du är säker på att du kan fylla på ny olja. Annars kan det ju vara lite retligt. | |
| Är det någon som vet vad det är för storlek på skruvarna som man måste ta bort? | |
|
Om jag inte missminner mig är det rätt rejäla insexbultar.. 17mm är nåt som dyker upp, men jag låter det vara osagt. :/ --- .. vassast på ön ;) Länk |
|
| en 325:as v-låda rymmer 1,25l. så ska det va | |
| 17mm. Är det samma storlek som det är på skruvarna på bakaxelklumpen? | |
| Är dem på bakaxelklumpen inte fyrkantiga? | |
| Asså ett bra tips e att lossa påfyllningspluggen INNAN man tömmer ur oljan...Har hänt att den har suttit som berget o knappt gått att få bort o hur kul e de då om man redan tömt ur den gamla oljan....:-( | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.