|
|
|
|---|---|
|
Tjenis. Jag skulle behöva lite råd angående min startmotor för jag vet inte riktigt vad jsg ska ta mig till med den. Problemet har funnits ända sen jag köpte bilen (maj 2002) men nu har jag börjat tröttna rejält. Problemet är att det blir ofta så att när man ska starta bilen så är det bara startmotorn som snurrar runt men motorn drivs inte runt. Det jag skulle vilja veta är hur reparationen ska gå till, räcker det med att fixa en annan startmotor från nån skrot o slänga in eller är det nåt annat som felar? Jag är tacksam för alla svar & folk får gärna upprepa det som andra redan har sagt för det känns säkrare om jag vet att det finns flera personer som är utav samma uppfattnig.. =) | |
| ska du ha bilen kvar länge så är det bättre du tar bort startmotorn och går till en bilelfirma med den eller också köper du en utbytes..ska du inte ha bilen alltför länge kan du besöka skroten..det är väl solenoiden som jäklas för dig den går att byta men inte på plats | |
Paap Reeder |
Hej fendinge! Finns två möjliga fel: 1) startmotorn snurrar men drevet går inte runt. Då kan det sannolikt vara fel på Bendixkopplingen - ta ut starten å byt Bendixen- lätt fel! 2) om Du saknar en eller flera kuggar i startkransen kommer inte startmotorn att dra runt motorn om den "stannat precis vid glappet". Ta loss lilla luckan under sprängkåpan och peta runt motorn via kuggkransen med en skruvmejsel och kolla så Du har alla "pliggarna" i behåll. Saknar Du ngn kugg - då är det mindre kul. Kan ifs elsvetsas dit och "formas" med Demirell motsv. Vanligast är att ta bort lådan och byta svänghjulet. Inget kul fel! Om starten snurrar är det inte fel på Solenoiden. MVH /// Paap R |
|
Du beskriver inte att du få lägga i en växel och jucka fram motorn lite och att det sen funkar att starta Så då är det inget fel på startkransen |
|
|
Hallo alla o tack för svaren. gto80: Jag har ej prövat att lägga i växel o jucka fram motorn, jag får testa det nästa gång bilen verkar helt omöjlig att få igång Paap Reeder jag får hoppas på att det är bendixkopplingen! =) skulle du kunna va vänlig o beskriva den där sprängkåpan lite närmare? jag ska kolla närmare på det här, men behöver bil i helgen så jag vill inte förstöra nåt nu så det får vänta tills på söndag tror jag |
|
Paap Reeder |
Hej! Bättre och framförallt enklare är att göra som gto80 skriver med att lägga i ettan - tänkte inte på att Du har man. På min aut jag hade fick jag ta till "skruvmejselmetoden". Sprängkåpan är det al-hölje som sitter runt svänghjul/koppling och i vilken vxl-lådan sedan är fästad. Underst på denna kåpa sitter ett 4-kantigt hål - ca 4x3 cm - som är täckt av ett plastgaller och som man kan se sv.hjulet igenom. En sexa stannar i mer än 5 fall av 10 i samma läge varvid startdrevet alltid greppar i samma kuggpar på startkransen. Vi får hoppas på Bendixen. Skall Du snabbt kunna ta av startmotorn bör Du investera i en s k "startmotornyckel" för den övre bulten. Nyckeln är böjd på ett speciellt sätt så att Du kan komma åt den övre bulten underifrån. Tror att muttern är en 17 möjligen 19. Ngn annan som vet? MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.