|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en 316i från -90 som inte går fortare än ca 140km/h på 5an. Vid just det varvtalet börjar faan lille att gå på 3 låter det som och tappar all kraft och går inte fortare. När jag då släpper lite på gasen och sackar till 130 så är den pigg och yster igen (ja så yster som en 316i kan bli alltså) Detta händer på alla växlar vid ungefär samma varvtal. Jag har bytt följande utan resultat: Stift Kablar Rotor Fördelarlock ...det är mao så att jag börjar bli lite smått förb. på det hela. Det är iofs praktisk att man inte kan bli av med körkortet på 110 väg *hehe* Nästa steg som jag har funderat på är tändspolen. Mätte sekundärlindningen på den och den visar 6,5kohm (tror jag det var). Läste någonstans att det nog skall vara lite högre?!? I övrigt går bilen som en klocka. Nån som har en idé om vad det kan vara? Tacksam för hjälp! jens | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Går dom fortare?? Skämt åsido. Får bilen soppa?? Dålig soppa- pump som inte orkar eller hinner med .Tändnings delen har du ju bytta det mesta på hackar den inte och spottar o fräser så kan du nog utesluta den biten.Så inrikta dig på bränslebiten.Bränslefilter igensatt?? Hasso |
|
Ja det skulle det ju kunna vara men jag tycker att det är så kostigt att den går så bra i övrigt... Det är dessutom vid samma varvtal på alla växlar som den börjar gå på 3. Känns inte som soppaproblem... Alltså, jag kan ligga i 130 och den känns pigg och svarar omedelbart på gaspådrag, men så fort jag kommer till det specifika varvtalet så tappar den en burk och går helt enkelt inte att köra fortare. Konstigt! /jens |
|
| Har du just köpt den eller ägt den ett tag? | |
|
Har den gått långt. Om den har väldigt sliten kam så kan det vara så att den vid höga varv t.ex. inte hinner få ut avgaserna ur en eller flera cylindrar och på det sättet surar ned sig. Då börjar den att gå dåligt. Men detta borde ju inte inträffa förän vid 5500rpm i alla fall. Vad varvar den vid 140km/h? 4500rpm? Ett tecken på väldans sliten kam är tickande och att den går dåligt på höga varv. Om du står på neutralen och varvar den. När börjar den att gå dåligt då? Om du varvar upp den så mycket som det går och sedan drar av, går den fortfarande på 3? Om den gör det så är det tecken på att den surar ner sig. Kan vara helt slut med kammen, vippor och lyftarna. Jag har själv problem med att min börjar gå på 3 vid 5500rpm. Jag har försökt med nästan allt. Efter att ha pratat med en kille som kunnde en hel del så står bilen i garaget nu och väntar på att få en ny kam/vippor på posten:-). Min kam såg ut somm en finnig tonnåring... har du kollat tändlägesgivaren? Borde i och för sig inte vara den, men ändå. |
|
|
Kanske långsökt...men kan det vara "övervarvningsskyddet" som spökar eftersom det är vid samma varvtal på alla växlar,på lägre växlar borde den väl annars orka varva lite mer.Har du provat att stå stilla med friläge i och varva ?...är det vid EXAKT samma varvtal som den börjar misstända ? Kanske långsökt...men en tanke som slog mej. MVH |
|
|
Det är väl inte så att avgassystemet är igensatt på ett eller annat sätt? Kanske kan den keramiska katalytsatorkroppen gått sönder och täpper till systemet. |
|
|
Ytterligare lite info om problemet. Jag har haft bilen i ca 1 månad. Det är 1 ägare på den innan, en gubbe som verkar ha skött service efter ordning. Kamrem bytt för 600 mil sedan. Bilen har gått 16500 mil. Problemet uppstår på alla växlar vid samma varvtal (jag har ingen varvräknare på den men jag uppskattar det till ca 4500rpm) och även om jag har friläge ilagt. Det är dock inte lika lätt att höra/känna problemet när det uppstår utan växel ilagd. Jag upptäckte problemet på 110väg när jag ville åka fortare än 140km/h. Det som är konstigt är att den går så bra i övrigt. Som en klocka. Ligger man i 130 (alltså strax innan fenomenet uppstår) så är den pigg och går bra. Övervarvningsskydd? Jag lade märke till en givare/sniff på en av tändkablarna. Vad är detta? Övervarvningsskydd eller givare för varvräknare?! Kan det vara något med lambdasonden? //jens |
|
|
Den givare som sitter på tändkabeln är bara en impulsgivare som ger en signal till motorstyrsytemet precis då motorn startas(den ger besked om tändläge eller dyl.), man kan med andra ord koppla ur givaren efter det att motorn har startats. |
|
| Tja en plare hade exakt samma probs på sin 316,den va inne på verkstad ett antal gånger dom bytte allt från spridare te tändstift,dom hitta aldrig felet,så han bytte in skiten,undrar va fan det kan vara?? | |
bmwnisse |
Tänkte först på övervarvsskyddet, men luft då ? |
|
Ja jag vet inte vad jag skall kolla men det är inga problem med luftfiltret iaf. Jag tror också att det är något sattyg med övervarvsskyddet så det blir väl till att felsöka... Men vad tror ni om tändspolen? Jag har som sagt mätt lite på den. Primärsidan är ca 5ohm vilket jag tror är ok, medans sekundärsidan är ca 6kohm vilket jag TROR är ca 2kohm för lite.... Kan det vara det? Tycket att det låter konstigt att tändspolen skulle pajja lite bara?!? jens |
|
|
Tror nog att det har något med luften att göra, min kan vara helt knäpp ibland. Ibland sker ryck, senast idag under fullgas på tvåan. Accade, och helt plötsligt "slungades" jag fram i sätet. Detta kan ju även hända när man kör i 90 km/h. Inte samma fel som du, men det har nog med luften att göra |
|
|
Varvspärren sköts ju av styrboxen i bilen i fråga. Så jag tror inte det är den det är fel på. Jag tror mer på att den inte får ut avgaserna som den ska. Detta kan ju bero på så många saker, t.ex. väldigt sliten kam/vippor, dåliga lyftare, dåligt oljetryck, igensatt katt mm mm. Men var öppen för förslag. Enklast är ju att bärja kolla slangar och kontackter. Kolla luftmängdsmätarens kontakt - spruta dit lite kontaktspray. Lycka till. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
På äldre bilar så kunde vara problem om äldre herrar ägt dom och bara smygkörd sakta på höga växlar osv. Det kunde gå ett bra tag innan man fick livet tllbaka pga motorn och avgas system var igensotat men på en så pass modern bil så vore det konstigt.Att motorn skulle vara sliten efter 16000 mil verkar heller inte logiskt om den varit välskött och välservad, det miltalet ska vilken modern motor som helst klara, kanske det dubbla. Men som föregående kolla luftmängdmätaren det verkar som flödet i motor inte får den kapacitet den ska ha. Nåt räcker inte till.En annan ide är en tändkabel hamnat någonstans så att den vid ett visst varavtal"spänning"så går gnistan till jord istället för stiftet.Hoppas du böt tändkabeln från tändspolen. Fördelaren kan också vara sliten så den inte klarar av att hänga med upp i varven.Är det kamkedja på den modellen. är den byt kan eventuell ha kommit en kugge fel det kan ge sådana här bekymmer men då borde motorn åtminstone gå på alla burkar men ändå ha svårt för att varva ur. Hasso |
|
Jag har bytt alla tändkablar (även den till spolen)men fortfarande samma problem. Rotorn och fördelarlocket är också bytt... Det är rem på denna modell och den är bytt för ca 600 mil sedan. Arbetet utfört på BMW så jag hoppas inte att de har klantat sig. Jag har också funderat på avgaserna... Det är iofs ett litet hål i sista burken som säkert påverkar flödet något, men jag har svårt att se varför den skall börja gå på 3 bara för det. Ska kolla luftmängden på något sätt. /j |
|
Det är lika illa om kamremmen kommer en "kugg" fel. Meken kan ha haft en dålig dag. Hasso |
bmwnisse |
Är fördelaren "rätt kuggad" till motorn ? (någon kan ha monterat fördelaren ett "kugg fel"?) Jag har själv gjort det...! men då gick det inte att starta. ? |
bmwnisse |
Fördelare, finns det på 90 ? , som komplettering. |
powsgli |
Ett tips är att om Du har möjlighet låna en databox och prova om det då händer nå´t. |
bmwnisse |
Tänkte på någe' annat "gör susen" med logiken. dvs. det klaffar inte alls. (om rotorn är bytt så borde det finnas en fördelare, jag är en klant...ber om ursäkt) mvh bmwnisse |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.