AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.196

Vilken motor och växellåda?

Cy
1
CyrusZid
BMW 325i Coupé -93
Tjenare.

Skulle vilja ha lite hjälp med vilken motor och växellåda jag ska ha i min E30 325 kaross.

Målet är att ha den sexa som tål mest när man turbokonverterar och skulle vilja ha lite tips om detta.

Skulle även vilja ha lite tips om vilken växellåda som man ska använd, har hört att m5 lådan ska vara bra men är det samma bultcirkel?

och ska man byta bakaxel? vad är skillnaden i drevning mellan 323 och 325?
popper
Fråan är om du ska ha turbo eller om du ska trimma... Ska du trimma skulle jag rekomendera en G-forcelåda håller o är inte speciellt dyr, bonusen är att det blir lite mer körkänsla o sportigare "feeling". Sexa tror jag annars är ett bra val.

µ_bmw_µ
Hej!

Vad är en G-force låda???

Mvh Erik

Det är något speciellt med riktiga bilar...
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

det är ett märke på växellådor som framförallt är ämnade för tävlingkörning. De är relativt billiga för att vara "riktiga" lådor men man får räkna med en slant.En tuff grej med dem är att det finns ett antal varianter som man kör utan koppling, clutchless lådor. Finns även ett företag som heter Jericho som tillverkar sådana lådor. En m3 e36 låda är annars ett bra val om man ska köra med någon av sexorna som sitter i e30 och e36, då passar de rakt på. Alltså på m20 och m50/52. Den lådan kan man hitta på 328 och 528 också efter -95!

Ett annat val som håller fint verkar ju vara m5 motor och tillhörande växellåda.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.