AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.255

Moms - blir inte klok på den

bl
143
bloom
325i E36
Tänkte att någon vänlig själ kunde reda ut det här med momsen vid import.
Har försökt att läsa mkt av övriga inlägg i ämnet men det verkar som om poletten inte riktigt vill trilla ner.

1. När jag som Privatperson skall handla bil i Tysklan av privatperson eller bilhandlare har jag förstått att man ALLTID skall se till att betala momsen för att slippa betala 25% moms i Sverige, så långt allt klart. Dock hur betalar man den eller rättare sagt hur vet man att den betalas? Det verkar som om folk har blivit blåsta på momsen oavsett om man har kvitto på den om säljaren väljer att inte betala in momsen. Hur kollar man så att detta verkligen görs? (både privat och handlare, hur fungerar det helt enkelt?)

2. Säljs alltid bilen MED moms i tyskland om inget annat anges?

3. Bilannonser som det står "endast för export" eller "endast till handlare" är för mig som privatperson totalt ointressant om man vill tyda övriga inlägg i ämnet. Sant?
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Det enda du behöver koncentrera dig på är att köpa bilen i Tyskland. Inget annat!
Om du köper från en aukt. handlare så spec. man kvittot precis som i Sverige, pris ex moms, moms, pris inkl. moms.
Bilar som har texten "endast för export" och dyl är lik som inte ens vimpelhandlarna vill sälja - lite tillspetsat.
Man betalar alltid moms i det land man köper saken (inom EU).
Nu borde poletten trilla ner..;)
Om inte, fortsätt att säga -Jag betalar alltid moms i köplandet. som ett mantra (om och om igen)
Lycka till!

M V H
Stephan

_____
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag har för mig att när någon Tysk i Tyskland t.ex. köper en ny bil privat så betalar han moms då, men har han företag så kan han dra av momsen, precis som i Sverige.

Så det spelar absolut ingen roll om de säger att momsen kan dras av när de säljer den till dig, bara bilen har gått MINST 600 MIL OCH varit registrerad i MER ÄN 6 MÅNADER i ursprungslandet, då räknas bilen nämligen som begagnad när du importerar den till Sverige varvid ingen moms behövs betalas!

Men om någon av kriterierna ovan inte uppfylls (600 mil + 6 mån.) ska du betala moms i Sverige.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Vi lever i EU...
Visa användare
654
Adrenalin
323i A -98 Touring
Den eminenta "importguiden" till vänster täcker detta ämne också. Om det är några oklarheter kvar vill säga. // CB.

Aldrig mer färre än sex cylindrar !
1. Moms + avgifter erlaggda i köp landet och ej lyfta vid export = ingen moms för dig.

2. Moms +avgifter erlaggda i köp landet men lyft vid export = moms o avgofter för dig .

3. Moms o avgifter ej erlaggda i köplandet o ej pålagda vid export = moms o avgifter för dig.

4. Moms o avgifter ej erlaggda i köplandet o pålaggda vid export = ingen moms o avgifter för dig.

1. Moms + avgifter erlaggda i köp landet och ej lyfta vid export = ingen moms för dig.

2. Moms +avgifter erlaggda i köp landet men lyft vid export = moms o avgofter för dig .

3. Moms o avgifter ej erlaggda i köplandet o ej pålagda vid export = moms o avgifter för dig.

4. Moms o avgifter ej erlaggda i köplandet o pålaggda vid export = ingen moms o avgifter för dig.

bl
143
bloom
325i E36
Ok. tror jag fattar ;-)

Att köpa av privatperson är helt lugnt mao.
bl
143
bloom
325i E36
Ok. tror jag fattar ;-)

Att köpa av privatperson är helt lugnt mao.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.