|
|
|
|---|---|
|
Hej. Detta handlar inte om min BMW, men kan ändå vara matnyttigt beroende på era svar... Jag fick igår en bil av min morfar, en -92:a Fiesta (URK) som skall avyttras så snart det går, MEN... Bilen är inte tvättad sedan -94 och jag har aldrig stött på nån liknande matthet. Utöver detta växer det ALGER överallt, bilen är svartprickig av dessa och de gick inte bort idag när jag tvättade den med högtryck på ett avstånd som kunde ha blåst av lacken. Så, min fråga: Hur skall jag få bort dessa svarta prickar och återställa lackens glans? jag har inte råd att lämna in bilen på rekond (inte lönt pengarna), men vill ha den så fin som möjligt då pengarna som jag får för den kommer att läggas antingen på min nuvarande BMW eller på en nyare. Nån som har haft något liknande problem? Jag är f.n arbetslös och har gott om tid att jobba på bilen. __ #232 E28registret Länk Länk | |
|
Börja med t-grön eller någon annan kallavfettning på torr bil, kör sen med varmvatten i högtrycken. har du abra fått bilen helt ren från grus osv kan man prova med Prova annars med rubbing eller Polish det brukar funka bra på alla möjliga slags otäckheter på lacken. De svarta prickarna är med stor sannolikhet tjära från asfalten BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Hör dig för om du kan låna en riktig polermaskin och köpa dig en gul hätta.... Jag tror du behöver rejäla doningar och en del värme för att få ordning på den bilen och jag har personligen fått ordning på skrämmande lacker med rätt prylar. Får du tag i en bra roterande maskin så börja med en tung rubbing... sen kanske sonax bilpolish och avsluta med sonax vax. Mvh John |
|
|
De svarta prickarna är dessvärre inte asfalt, då hade de funnits på sidorna oxå, nu finns de i varenda karossveck. Jag har tvättat bilen 2 ggr idag, och sen gått över den med en ren svamp...men efter att ha sköljt ur svampen (hade inget schampo sista vändan) så var vattnet i hinken lika vitt som bilen! Det enda elverktyget jag har tillgång till är en borrmaskin med variabelt varvtal =( Skulle en mekonomen-polermaskin kunna vara av nytta? Vill få den fin...vill ju ha nyare BMW! __ #232 E28registret Länk Länk |
|
|
såna där svarta prickar känner jag igen. jag var snäll och gjorde ren pappas bil för nån vecka sen och den har bara maskintvättast dom senaste 7 åren. Men det var inte speciellt repig eller nått sån men lacken var jävligt matt. Och så är den ljus gulaktig solidlack. Böjade med och avfätta den och sen tvättade jag noga men dom där svarta prickar satt kvar endå måste vara nå sotaktig eller nått. och sen skulle man ju få den torr oxå inte det lättaste när allt vatten ville stanna kvar på den. Och så fick jag ju tillfället och prova lite nya produkter. provade oks lackrengöring eftersom det inte var min så vart det ju inte lika noga. Gick på den med maskin över hela bilen och vipps så var dom där svarat prickarna borta. Det fick åt en hel flaska cleaner åt hela bilen. och sen gick jag över med autosmart pohlis och sist deras hård vax. Och nu kan man man till och med spegla sig i lacken. Men det skulle ju inte skada om man upprepade allt en gång till. Men det får han göra själv för jag vart så jävla less. Mvh |
|
|
Tack för svaret Teres, men jag är övertygad om att det är alger... Bilen är inte ens maskintvättad de senaste 9 åren...enda tvätt den fått är när det regnat... |
|
|
Glömde nämna att de inte enbart finns i karossvecken, men det är där det är mest, de finns på varenda plåtbit utom runt nummerplåten bak, där satt det grön mossa (!). Mossa hittades även under backspeglarna fram. |
|
cramo |
vilken pärla det här verkar vara... om det nu är mossa och alger på bilen så måste man använda en avfettning som löser vegetabilisk förorening efter som lika löser lika... |
|
bjernler: prova med cleaner på nått ställe av bilen om dom där algerna försvinner. I så fall är det ju bara och fortsätta över hela bilen. För det kan ju inte blir värre en vad det redan är =) Det utgick jag i från när jag fixade till pappas bil. och det vart ju faktist bra tillslut fast det tog x antal timmar =) Det kanske inte låter så övertygande men prova ok cleaner funkade faktist mycket bra mycket bättre en turtelvax cleaner för den är helt värderlös om jag själv får säga det. Lycka till Mvh |
|
| Ja hade en Polo en gång som det oxå växte mossa på typ...Två rundor med rubbing o sen en runda med polish så var den riktigt fin sen!!:-) | |
|
Jag tror inte du tjänar på en billig maskin tyvärr. Då är det bättre att jobba för hand. Pro-Flex kostar 1000kr och är den enda billiga maskinen som är lönt att köpa, kan vara svår att få tag på dock. Kolla micro. Vill du inte lägga pengar på det är det bättre att jobba för hand. Mvh John |
|
|
Puh, nu vet jag hur man får bort allt. Högtryck blåser bort mossa. Efter tvätt tog jag och synade "lacken". Bilen är vit, men det såg ut som om någon tagit och löst upp ett antal skolkritor och sedan hällt det på bilen..dvs den var fruktansvärt matt, jag har ALDRIG sett något liknande...smutsen gjorde att den var blankare än när den var ren, tänk er 10 års sotavlagringar på en vit bil *ryser*. Jag tog sen och tvättade den med Yes diskmedel...det tog hand om en del av algerna, men låååångt ifrån alla. Efter detta har jag rubbat bilen 3 ggr för hand(!) och nu blänker den! Ska köra på med polish och vax imorgon efter besiktningen kl 0655. Nån skrev "pärla"...hrm..nä...men en i pricip rostfri bil från -93, aldrig vinterkörd och 5700 mil på mätaren gör ju att man kanske kan få lite för den, vill ju ha nyare BMW. Däremot kan jag inte rekommendera nån att ge fan i att tvätta på 9-10 år och ha bilen ute i ur o skur. Tack för alla tips. *njuter av att åka BMW, lider av att polera forden* __ #232 E28registret Länk Länk |
|
|
För just vita bilar kan jag varmt rekomendera en cleaner/polish med vitt färgpigment. Använde en sådan på morfars bil, som iofs har blivit tvättad.....en gång om året ungefär. Blev kanon! Mvh, Kalle Hansen FKA nofx16 Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.