|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Kollade nyss upp vad en trafikförsäkring på en BMW 325i-94 skulle kosta mig. Anledningen till att jag valde 325 är att det verkar vara en av de populärare och samtidigt dyraste BMW:arna att försäkra. Bolaget jag kollade hos är Länsförsäkringar. Trafikförsäkringen kostar 3442:-/år | |
|
Med tanke på att du är 93 år så var det väl ganska dyrt eller?=)..... Mvh K |
|
|
Med starr och senilitet så stiger premien. :-) Trafikförsäkringen utgjorde i mitt fall ca 27% av en helförsäkring. |
|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Som lök på laxen har ju försäkringsbolagen förlorat förmögenheter nu när aktiemarknaden har dykt. Dessutom är försäkringsbolagen hårt knutna till aktiekurser själva, så de måste hålla uppe kurserna. De måste därför hålla kostnader nere/öka intäkter. Den organiserade brottsligheten från öst har fått fotfäste här, vilket innebär att vi ärliga får betala. Eftersom våra (?) politiker inte gillar poliser, får detta fortgå. Försäkringsbolagen har blivit tuffare. De ifrågasätter allt numera, så ett självklart fall tidigare innebär ofta nu en rättsprocess. Stenbäck/Kinnevik förde in amerikamodellen i Sverige. Försäkringsbolagen har närapå kartellartat arbetssätt, de är som bensinbolagen, har nästan samma premier. Jag tänkte på det senast när en försäkringsagent ringde. Hon frågade vilken premie jag har, och sade vänligt att det kunde de inte matcha. Efteråt liksom hörde jag hur hon frenetiskt knappade in mina data i deras databas. Detta utnyttjar de sedan när de ska bestämma de egna premierna. Min livsfilosofi är 20/80-regeln: 20% bryr sig, resten får betala, och jag vill inte tillhöra de 80%-en. Apropå försäkringar, jag läste lite om hemförsäkringar. Hur många vet vad de egentligen får ut om hemmet skulle vara länsat en vacker dag? Ni skulle få gå igenom en helvetesprocess för att bevisa allt som försvann. Dessutom skulle värdet vara nedskrivet för åldern=försumbart. Summa: Varför betala annat än för brand (fullvädesförsäkrat=lite bättre)? Satsa istället på förebyggande: låsta garage, larm med startspärr (fast vem bryr sig idag om lite oväsen?), kryckor, märkning, fälglås, GPS-spårning etc. Mvh Rolf Black shining beauty |
| De flesta försäkringsbolagen visade kanonresultat vid senaste årsredovisningarna. Att de går dåligt är inte sant. De premiehöjningar som under senaste åren gjorts täcker med råge de eventuella förluster försäkringsbolagen råkat ut för när börsen rasat. Och är det någon som fått sänkt premie nu när börsen så sakta börjat gå upp? De flesta har nog snarare fått höjda premier och tro inte att de kommer gå ner igen. | |
|
Här kommer ett korkat inlägg mitt i allt. Får väl skylla på klockan... De flesta äger telefoner, men är inte tvingade av lagen att ha ett abbonnemang av en viss typ. Telia får inte höja priserna hur dom vill, för då kommer PTS och säger stopp. Däremot är man skyldig enligt lag att ha trafikförsäkring om man använder sin bil. Vilket ju självklart är bra. Men, försäkringsbolagen är väl fria att sätta precis vilket pris dom så önskar. Och då är det väl också självklart att de flesta försäkringsbolag går bra. Sjukt. Nu går jag och lägger mig. |
|
|
Rolf Ohlsson "Försäkringsbolagen har närapå kartellartat arbetssätt, de är som bensinbolagen, har nästan samma premier." Är väl knappast sant då skiljer gigantiskt mycket mellan olika bolag, det som däremot är sant är att det finns tyvärr inte så många bolag kvar eftersom dom stora (Läs Trygg Hansa, Folksam, Länsförsäkringar mfl.) köper upp dom små som pressade priserna lite i alla fall. Sen självklart ligger det en del i vad du skriver att det är klara överpriser på försäkringarna. Satt själv och funderade på detta häromdan, har ju trots allt en 7år gammal bil ... är det verkligen värt helförsäkringen? Funderade länge på att bara gå ner på Halvförsäkring men sitter kvar med min Helförsäkring eftersom har man inte orsakat en olycka innan lär det ju hända dagen efter man ändrat den. :) "Satsa istället på förebyggande: låsta garage, larm med startspärr (fast vem bryr sig idag om lite oväsen?), kryckor, märkning, fälglås, GPS-spårning etc." Tyvärr är det ju långt ifrån alla som kan göra dessa åtgärder eftersom som jag förstått på forumet bor en hel del i lägenheter. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.