|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Ro 316 X5 F15 2014 M-paket
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Jag satt en blöt kväll tillsammans med några vänner och diskuterade försäkringspremier, främst för de yngre (är själv 40+). Vi kom fram till att när våra barn ska köpa sin första bil, ordnar vi föräldrar ett papper hos vår bank som innebär att vi vet att vi kan få ett lån på ett rimligt belopp (beror på bil). Barnen betalar in en premie som motsvarar tillägget till trafik till ett konto som föräldrarna förfogar över. Om det händer en olycka tar vi ut lånet. I det långa loppet kommer kontot ändå att växa och bli så stort att ett papper för ett lån inte behövs längre (kan vara bra när vi blir gamla och senila). Barnen kan sedan sluta betala när summan är tillräckligt stor. Vi avslutade kvällen med att undra varför ingen gör detta redan? Har vi missat något? Mvh Rolf Black shining beauty |
|
Jättebra idé. Detta har diskuterats tidigare i liknande former. Varför gjorde inte jag så här då, kanske var mina föräldrar inte lika förutseende som du Rolf. Eller så hade dom ingen aning om att det skulle kosta en förmögenhet att försäkra en bil i framtiden..... :) Men jag håller med dig. Man skulle kunna starta "sitt eget" försäkringsbolag lika gärna. |
|
|
Visst är det fullt möjligt att göra så. Den största nackdelen med varianten är om det händer flera saker med bilen inom kort tid. Antag att bilen kraschas omgående. Då måste lånet utnyttjas. Ny bil köpes för de belånade pengarna. Även den nya bilen kraschas... I övrigt fungerar det att göra på detta sättet. Fast är det inte bättre att ni gubbar utnyttjar denna variant istället för barnen? Premierna är inte billiga för någon längre. Ni vet hur ofta ni har utnyttjat försäkringen och kan såldes beräkna riskerna på ett annat sätt än i fallet med era barn. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det kan väl bli frågan om miljonbelopp vid personskador om man är vållande inte så kul att ränta av detta resten av livet. Det är ju inte bara bilen som ska ersättas, det kan ju vara en massa andra saker runt omkring också. eller har jag fel?? ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso, Trafikförsäkringen ersätter personskador och vissa egendomsskador enligt reglerna i trafikskadelagen. |
|
|
Täcks av den obligatoriska trafikförsäkringen som är lagstadgad. Ide´n är bra men kan aldrig vara ett substitut till trafikförs men väl delkasko och vagnsskada. Vet många som "aldrig" nyttjad sin rätt mot bolagen utan snällt under 20 -25 år betalt in motsvarande 3-10 tusen per år. Detta blir mkt pengar rätt förvaltade.. Kör själv modellen att jag spar 3000 per månad själv i en pott och använder denna vid tillbud (36000). Helt klar mkt billigare än gängse system då jag åker sport hoj tillråga på allt. Denna skulle kostat 36000 per år plus 540 CA 12000 tds ca 6000 och cabben ca 4000. Totalt 58000 per år i kasko och vadnsskada. Addera lite självrisker så ser ni snart att jag kan byta bil / hoj ofta istället. Gör slut på ca 5 - 10 tusen per år i "löpande" försäkringsskador vilket ger att min pott växer med 25- 30 000 per år (plus avkastning) Hypotetiskt kan jag bli av med en bil per 1.5 år och ändå gå runt. R "Tror inte på censur" |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Anders. jaså du är det så :))) Har aldrig utnyttjat bilförsäkringen så jag har inte lusläst allt vem orkar det. ///MVH Hasso Länk |
| Varför inte starta ett försäkringsbolag på en gång det blir säkert lönsamt:) | |
|
Hasso, Du är i så fall en av dom som definitivt borde starta ditt eget bolag! :) |
|
X5 e53 2005 Sport line Amazon 122s -66 635csi -82/83 Alpina B9 Renault Master 1 -88 |
Kul med responsen på inlägget! Kanske det skulle vara möjligt att gå ihop några stycken i detta forum för att sprida riskerna, men nu känner jag att det börjar bli jobbigt. Eftersom jag inte har Era problem med skyhöga premier, väntar jag nog i 8 år tills grabben börjar åka bil. Jag skulle inte tro att hans första bil blir särskilt dyr, (tippar på en 10-30 tkr), och det får jag lätt ett lån på. Kul att läsa att en redan betalar in sin egen premie till sig själv! Mvh Rolf Black shining beauty |
Har just sänkt försäkringspremien med 4900 kr nöjer mig nog med detta:)) BMW+MB ///MVH Hasso Länk |
mackan325 |
Tanken är självfallet god, staten kör ju redan samma teori då de inte försäkrar tillgångar. Jag tycker att bolagen borde fokusera mer på försäkringstagarens profil än dennes bilval, då hade premien varit en helt annan och dvs bedrägeri och mygel självsanerats då tveksamma individer inte skulle beviljas annat än den lagstadgade trafikförsäkringen. |
|
Hmmm, detta forum har juh slagit tack vare det enorma intresse för BMW vi har i Sverige, undrar om även en försäkring för bara BMW skulle slå lika bra. Just med tanke på att då gå efter ägar/förar profil o inte bilmodell. Hur många BMW finns det reggade i Sverige? Länk |
|
Jag glömde skriva att jag har 4000 kr/år för helförsäkring i Aktsam inkl lite tillägg för viltolyckor samt hyrbil. Slå det om ni kan! :)) Därför kommer jag att vänta till grabben är 18 med min idé. Mvh Rolf Black shining beauty |
|
4000:-/år är inte häpnandsväckande lågt för en motorsvag bil som ägs av en person äldre än 40 år. BMW har försäkringspremier som är helt vansinniga. Jag sålde nyligen min 523it -97 till förmån för en dubbelt så motorstark och i nypris räknat dubbelt så dyr Jaguar. Försäkringspremien för Jaguaren blev lika hög som för 523:an. (Min BMW var försäkrad hos Aktsam, Jaguaren hos Folksam/OK) Till skillnad från Jaguar är BMW hårt drabbat av stölder, bedrägerier, olyckor och annat elände som driver upp försäkringspremien till sådana nivåer att vi hederliga BMW-ägare får absurda premier att betala. Problemet börjar märkas även hos Jaguar på grund av direktimporten som gjort att risiga, billiga bilar hittat till Sverige. Problemet är dock inte i närheten av det som BMW lider av. |
|
|
Det var väl så det började, med försäkringar. Att några gick ihop och solidariskt tog gemensamma risker, tex fastighetsägare. Man satte av litet pengar i en fond att ta av då något hände. Mycket liten administration, kostnadseffektiva insatser vid skada. Men idag är ju försäkringsbolagen enorma administrationsapparater med dyra jättekontor och datasystem. 1000-tals anställda, provisoner till försäkringssäljarna och fallskärmar till höjdarna. Så man kan ju undra hur mycket av premierna som går till att täcka skadorna? Det kanske är dags att revoltera och starta om från början....? __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Jag har inte tagit mer än trafiki flera år. Har nu många kronor att ersätta en skada för. Jag har lagt undan ungefär vad jag skulle ha betalat i försäkring. | |
|
har haft bil i 6 år nu och nästan alltid kört med bara trafikförsäkring.. Har nog sparat ihop 60-70000 kr på 6 år... Inte en enda olycka eller inbrott :) /Jimmy Länk |
|
ErikNilsson |
Detta var en mycket intressant tankeställning må jag säga. Några funderingar bara så man har förstått det helt och hållet. )(Nedanstående är inte menat som något faktapåstående utan snarare en frågandes fundering) 1: Helförsäkring, täcker både mina skador och skadorna på det andra fordonet om jag vållar en olycka? 2: Halvförsäkring, täcker bara skadorna på det andra fordonet om jag vållar en olycka? 3: Trafikförsäkring, täcker personskador (och vissa egendomsskador som nämnts ovan)? Resten får man betala ur egen ficka? -Jag har en 11 år gammal bil så försäkringen täcker ingen motorskada överhuvudtaget. -Skulle någon stjäla mina M3-speglar så är väl självrisken lika hög som att köpa pirat. -Skulle mina 17" fälgar bli stulna så får jag väl inte ut många kronor och blir tvungen att ur egen ficka köpa nya. -Blir min bilstereo stulen så får man nog inte många kronor där heller. Alltså köpa nytt ur egen ficka här med. Vad är det då som försäkringen skulle täcka? Plåtskador? Om jag blir påkörd så ska den vållandes försäkringsbolag täcka även mina skador. Krockar jag bilen mot ett träd så blir det en saftig självrisk för att fixa detta. Eftersom bilens värde snart är nere på 50 000 så är det ju knappast lönt att laga bilen för 50 000 utan det då är mer lönande att köpa en annan likvärdig bil. Hade man kunnat köra krockfritt i 5-6 år så är detta resonemang ovan ett bra ekonomiskt förslag. Man börjar ju bli lite trött på att premierna höjs hela tiden för att man måste betala för alla som hittar på skit. På inbetalningskortet kan man ju tro att man kör en Ferrari. |
|
Din terminologi är fel därav din tankevurpa. 1: Helförsäkring, finns egentligen inte, vagnsskada heter det och täcker skador på ditt fordon som orsakas av dig eller vid stöldförsök. 2: Halvförsäkring, finns inte heller utan det heter kasko och omfattar Brand glas o stöld. 3: Trafikförsäkring, finns och är obligatorist till skinnad från de övriga två. De är så att säga tillval. Denna skydda andra mot dig ;-) Både personer och egendom. Trafik är mao ett minimikrav. Premier på de övriga går att sparaoförvalta. R |
|
ErikNilsson |
Så för en person som inte är lika påläst på dessa facktermer så hade man kunnat haft enbart Trafikförsäkring? Detta eftersom bilen står i låst garage över natten eller på jobbet på bevakad parkering. Då man anser sig vara en bättre förare än medelsvensson så kommer det inte vara jag som vållar en olycka. Visst får man ta i beaktning att ord står mot ord om något inträffar så är det ju alltid fast går man efter reglerna så ska då dennes försäkringsbolag täcka även mina skador. Vad ligger trafikförsäkringen på i förhållande till den "sparaoförvaltningsdel"? Är det 10% |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.