|
|
|
|---|---|
| är det någon som kan tipsa om hur man byter bakfjädrar på en 528 96:a | |
|
Jag har aldrig gjort det själv men enligt en kompis så måste du ta ur baksätet, lossa hatthyllan, lossa högtalarna och där under sitter fästet för stötdamparna bak. CHS |
|
| tack för tipset. vet du om det finns mekhandbok för 528 e39 att köpa? | |
|
Jag har beställt en som jag skall hämta på posten idag, den är beställd från bildelsimporten och kostar 410:- med frakt, tyvärr är den på tyska, men det skall tydligen komma en på engelska nästa år från Bentley CHS |
|
|
ta en provtur innan du sätter tillbaka inredningen. Sitter inte fjädrarna rätt så kan det knarra. Jävligt jobbigt om du behöver riva ut allt två ggr. Heja Bajen! |
|
|
Hej...! Tror den här frågan varit på tapeten för någon månad sen...han som gjorde bytet gjorde senare en ganska utförlig redogörelse för hur han gick till väga. MVH |
|
| man tackar för alla tips, e28 du minns inte vem det var? Och du CHS var boken bra eller? | |
| Boken beskriver jobbet på 2 sidor! Jag tar mig fram hjälpligt på tyska men tycker inte det verkar så svårt! Lycka till! | |
|
Hej "Millner" Jag antar att det är min beskrivning som åsyftas! Jag letar efter inlägget! OO=00=OO |
|
|
Du behöver två styck fjäderspännare, dem kan du till exempel köpa på Biltema eller Micro, de är faktiskt både billiga och bra där, c:a 100:- Köp sådana med dubbla "klor", det är rätt hårda fjädrar på BMW. Jag kan egentligen inte E39, men på E34 (540) sitter fjäder och stötdämpare integrerat i en enhet. Det man ska göra då är att: -Hissa upp det ena bakhjulet. -Sätt på fjäderspännarna på fjädern och skruva ihop den. -Lossa hela stötdämparpaketet med fjäder och allt. -Lossa fjädern och skruva isär spännaren, var försiktig för det är mycket starka krafter i en bilfjäder, den slår lätt av ett ben. -Ta den nya fjädern och spänn ihop den med spännarna och montera den i fjäderbenet... och sedan är det bara att upprepa demonteringen i omvänd ordning... Det är ganska enkelt, men det kräver viss försiktighet och du behöver ett par bra fjäderspännare... |
|
|
Jag hittade inlägget! Så här skrev jag! Det här är ju inte riktigt slugt!!! Nu har jag fått det lilla fjäderbenet i min hand,äntligen! En kort demonteringsbeskrivning om någon annan tänker ge sig på ett bakre fjäder/stötdämparbyte på sin E39!(Fällbart baksäte) *Fäll fram ryggstöden *Dra loss ytterdelar i baksätesrygg *Lossa låsöglor till ryggstöden *Dra ur nackstöden *Lossa plastlist i hatthyllans framkant *Lossa paneler på C-stolparna *Lossa 3st.M6-muttrar i bagagerummets tak (rolloinfästning) *Ta bort högtalargallren,snäpp i framkant *Dra (äntligen)loss hatthyllan uppåt-framåt *Skruva loss högtalarlådorna *Nu kan man se fjäderbensinf.under dämpmattan *Demontera bakhjul *Demontera innerskärm i hjulhus *Demontera övre-bakre länkarm till hjulupphängning *Lossa fjäderbenet uppe och nere *Lirka ut det ! *Plättlätt!!! Sen är det som i Haynes rep.handbok : Montera i omvänd ordning!!! Lycka till! OO=00=OO |
|
|
Hej igen! Jag såg att "Osprey" har lagt in ett inlägg emellan här! Det är alltså INTE så enkelt som han beskriver på E34:an. Ge inte upp , men tat lugnt! OO=00=OO |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.