AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.031

Vad anser ni om dessa stift, BRISK Premium LGS?

Ska byta stift på min M o funderar på Brisk Premium LGS,nån som har testat dessa?? Länk till deras hemsida Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt allt man läst här på forumet, verkar M-motorerna oftast vara tjuriga för rätt stift!

Det generella rådet brukar vara att använda exakt de stift som BMW rekommenderar.

Allt annat verkar vara lite av en chansning!

Mvh
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
PRecis, för mkt risk att chansa. Gå emd i bmwcs.com och kika in på klubbkvällen i Solna den 29/10 då är det 20% på allt och originalstiften lär vara svårslagna då. Förbeställning som gäller.
Asken
Om M-bilarna kräver specialstift( läs: platinastift) enligt BMW, så är det bäst att använda just dessa.
I annat fall kan jag rekommendera Bosch 4-elektrodsstift.
Hade nämligen problem med ryckig gång, och att bilen var orkeslös i motlut, med min 535i. Testade Brisk-stift, blev ingen skillnad, lika dåligt. Testade med 4-elektrodare, vilket var ett riktigt lyft! Problemen som bortblåsta!
Sätter därför alltid in sådana stift i de bilar jag köper, såvida de inte skall ha "special"(som BiTurbon t ex).

MVH/
Richman:Bosh har inga 4-elektrods stift till M5 mig veterligen!!!Ja har absolut inga som helst problem med motorgången och Brisk Premium LGS är 4-elektrodsstift,har inhandlat dessa o skall pröva dem så småningom...I värsta fall om bilen inte gillar dessa stift kommer ja köpa original omgående, det är ju inte så blodigt dyrt o Brisk var inte heller så himla dyra även om de kostar mer än original...
Sorry, jag hade inte tillräcklig koll här ser jag. De Brisk-stift jag testade var av ring-elektrodtyp, och de gav ingen förbättring.
Men 4-elektrodsprincipen är ju det som verkar ge effekt, oavsett fabrikat kanske tillochmed???

MVH/
Kom ihåg att alla bilar inte går bättre med 4-elektrods stift. Min Golf GTi jag hade gick faktiskt sämre.

Jag rekommenderar att ni sätter i dom Bosch stift som BMW rekommenderar, speciellt om ni åker M.

---
Mvh.
Robban Johansson - "Det ska vara Tyskstuk!"
www.robban.org - Snart färdig!
MeanMachine: Jag tror ärligt att bilen kommer gå precis lika bra som med originalstiften,men om nu förbränningen bara blir lite-lite bättre o mer fullständig tack vare att gnistan har "fri väg" att antända bränsle/luft blandningen så bör ju motorelektroniken "justera" tändningen närmre till kolven övre vändpunkt vilket borde resultera i renare avgaser samt lägre förbrukning o kanske t o m någon högst marginell effektökning...
Jag tror att precis som med övriga bilkomponenter så går utvecklingen framåt.Original stiften har ju i avseende konstruktion/design många år på nacken...Så sannolikheten att man fått fram en design som leder till snabbare/bättre förbränning borde ju vara tämligen stor...Sen om de mätbara skillnaderna även är märkbara är en annan historia...
Har dock ännu ej monterat stiften men återkommer när ja väl gjort det...
mk
105
mkall
530dA Touring-01
Vad rekomenderas för stift då? Jag vat att min blev sur efter att ha kört den 5 meter utanför garaget. Det sitter nån modell av bosh stift i nu. Det är bara en vanlig elektrod. Fick plocka ur alla stift o bränna av dom, sen gick hon som vanligt!?
mk
105
mkall
530dA Touring-01
ja ja, bosch, ska det ju vara så klart...!
Mkall:Va var de för stift du hade när han sura ner sig???Var det original stiften eller??Vem vet kanske kommer min sura ner sig pga de nya stiften oxå,vore tacksam om du kunde tala om vilka stift du hade så ja inte testar me mina i onödan(kan ju skicka tillbaka de då de e oanvända....än så länge...)Jag tror dock inte att fallet kommer bli så men man vet ju aldrig...:-(
mk
105
mkall
530dA Touring-01
Vet inte riktigt säkert vad dom hette, men tror det var nåt med 6 och y? Kan kolla, men hinner inte precis nu.
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
BOSCH!!!!!

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
Då var de original stiften som den sura ner...Just M5 verkar vara känslig för att nöta för länge på starten,har sett flera som surat ner sig.Enda sättet att få igång dem igen var antingen att vänta läääääänge eller att bogsera bilen i ca 40km/h med 3:ans växel så man får ut alla bensin ur cylindrarna,råka faktiskt ut för detta för en M5 som ja va spekulant på,slutade med att jag fick bogsera igång hans bil med min gamla E30,pinamt:-)
Mr
497
Mr Vanos
BMW 335i LCI Cab -12
hehe bogsera igång en bil med katalysator e ingen hit! Det bränslet som pumpas ur har en tendens att bilda fina ångor i avgassystemet som sedan antänds när motorn startar, kan ju till o med skjuta katten om man har riktig otur...

Herr Ober, ein Autobahn bitte!
ryck då hellre säkringen till soppapumen och kör på starten efter några varv puttrar hon igång och stannar igen. sätt dit säkringen, vrid på startnyckeln o hon puttrar snällt igång igen

"Även en 316 kan man ha kul med vintertid"
Asså man bogserar bilen UTAN att ha tändningen("styrläge" på startnyckeln) till först för att blåsa ur alla ångor/bensin,sedan efter ca 500m så slår man till tändningen!!!!Bilen i fråga som vi gjorde så här på tände inte de minsta,ägaren hade nött den på starten hur mycket som helst o den va duktig sur,batteriet va typ på väg o dö...Men efter denna manöver gick den igång o ägaren var VÄLDIGT lättad:-)....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.