|
|
|
|---|---|
|
Hej! hur långt ska en katalysator egentilgen hålla? Funderar på en 530-93 och det är ju dubbla på den(blir lite avskräckt) Är det 5stegs automat på den? | |
Scheckheft |
Hej angående katalysatorerna: lite svårt att säga generellt. Mina byttes vid 13000 mil till katalysatorer med metallisk kärna som har längre livslängd än keramik kattarna. Katalysatorteknik säljer metallkattar till bra priser Länk 530 fanns både med manuell växellåda och adaptiv låda. Mvh Scheckheft ______ Länk |
| Vad menas med adapiv låda? | |
Scheckheft |
Hej Den adaptiva automat lådan kom 94 på E 34:an. Väldigt kort betyder det att lådan "lär sig" din körstil. Har du kört med en viss körstil en tid anpassar sig lådan till hur du behandlat gas/växellåda. Adaptiva lådan har två körprogram; adaptiv och sportläge. Sedan finns en vanlig automatlåda med tre körlägen och fem växlar (*, E, S). Viktigt med automatlådorna är att de ska växla mjukt. Sedan rekommenderas också oljebyte i lådan. Mvh Scheckheft ______ Länk |
|
Tack för informationen!! |
|
|
Om en katalysator inte utsätts för någon åverkan i form av t.ex olja eller oförbränd bensin och själva "skalet" håller är katalysatorns livslängd i det närmaste obegränsad. Det finns egentligen ingenting i katalysatorn som slits... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Det är såna svar man gillar att höra :) | |
| Och katalysatorteknik har ju bra priser också, finns ingen anledning att ruinera sig på original i det här fallet. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Som ex. så har min polare en MB300TE 4omatic som rullat 33.000 mil med originalkattar de börjar väl bli på gränsen vid mätning numera men de klar sig än. Däremot E39or har inga vidare katalysatorer där brukar innanmätet lossna och täppa till flödet,540 är det mera vanligt än andra modeller, men det förekommer rakt över modellprogrammet åtminstone upp till 98 årsmodell vad jag vet. ///MVH Hasso Länk |
| Jag har till min stora förskräckelse upptäckt ett hål i min katalysator! Det kommer troligast från ett stenskott. Jag läre väl få byta den till våren innan besiktningen antar jag :-( Det vore inte så dumt med en skyddsplåt under för katten... | |
|
per_j: har du tagit bort din plåt då? Det sitter en alla fall på mina bilar, däremot så sitter plåten fast i avgasröret på respektive sida om katten så det är inte å lätt att se att det är en plåt. Det är inte så att det är just i skyddsplåten du har hål då, och inte i katten? --- Always Diesel |
|
| Jasså ska det sitta en skyddsplåt där? Alltså som typ skyddsplåtarna under motorn? Nej, jag har hål rätt in i katalysatorn, den sitter helt öppet tillsammans med resten av avgassystemet. | |
|
Inte precis som skyddsplåtarna under motorn, de är löstagbara och skruvade i karossen. Plåten till katten sitter fast i avgasröret och kan vid första anblick uppfattas som själva katten men är bara en plåt. I första hand är denna skyddslplåten till som värmeskydd eftersom katten blir så varm. Jag undrar om det inte är något som måste finnas där för besiktningen tom? Till min 518 har någon tidigare ägare varit och svetsat i plåten, så antingen har plåten fått stryk eller så är katten bytt... --- Always Diesel |
|
|
Jag har likadana hål i min skyddsplåt och trodde ett tag att det var katalysatorn som det var hål i, men lyckligtvis så hade jag... Mvh Jörgen |
|
|
...fel... Mvh Jörgen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.