|
|
|
|---|---|
| Sitter det nån luftmassemätare på en 325 td. Isf vart sitter den?? | |
| Dieselbilar har ingen luftmängdmätare... | |
whywhy99 |
Det har de visst det, förklara annars varför jag skall få min bytt nästa vecka ??!! |
| finns de ingen på m51 motorn eller? | |
|
finns inte på gammla i ala fall.. en disel ska ju ha så mycket lufft som den kan hela tiden.. i alla fall min gammla pärla.. Meningen me livet uppstod 1983 och slutade tillverkas 1993 (e30) |
|
|
Lugn whywhy99, hetsa inte upp dig. :) Visste iaf inte att dieselbilar har "luftmassemätare". Kanske är det så att nyare d-bilar har /luftmassemätare!? |
|
hallgren |
Den sitter efter luftfiltret (kanske till och med i "locket"), innan insuget till motorn. Vet inte hur det ser ut exakt på E46 orna. Alla moderna (common rail) dieslar har luftmassemätare! |
|
Ja varför finns det luftmassemätare (lmm) på moderna dieslar? Jo det har ju med avgasreningen att göra. Om den inte fanns skulle man behöva hålla ner insprutningen rejält för att inte riskera att få oförbrännt=svart rök ut genom avgasröret när man gör ett kraftigt gaspådrag och turbon inte fått upp trycket. Lmm har alltså för det mesta ingen funktion alls, men om det cblir fel på den signalerar den för det mesta att det kommer för lite luft in genom luftrenaren och det får till följd både att EGR-spjället släpper in mer och att dieselinsprutningen minskar över hela varvtalsregistret. Jag har någonstans i forumet berättat om hur jag från en BMW-broder fick rådet att tillfälligt koppla ur min lmm, och en 530d fick ett liv som den inte haft på flera år. Till saken hörde att BMWs diagnosdator i det läget hade indikerat turbofel - men det hade jag helt uteslutit innan jag kom så långt. Jag är säker på att det fortfarande finns olyckliga 530d-ägare från 1999, som har "den gamla lmm" och därmed ganska ledsna motorer. Men jag har kört närmre 35000 mil vid det här laget, två år och 7000 mil eller så efter bytet av lmm till det nya utförandet som BMW införde redan för tio år sedan. Det är ju sällan bara ett fel: När jag öppnade luftrenaren var papperfiltret helt sönderätet av nån gnagare och papperflisor hade hamnat i lmm och säkert också hamnat hela vägen in i motorn, inte märkbart mycket i mellankylaren så turboaggregatet kanske är en bra papperskvarn. Det är alltid roligt att påminna om det här! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.