|
|
|
|---|---|
karlzzon |
hur ska man göra? måste man ner med klumpen eller kan den sitta kvar, kommer man åt ändå? |
| AGA diff eller vad/var ska du svetsa? | |
karlzzon |
aga diffa den |
Andie_83 |
Tycker inte att du ska göra detta, skaffa då en diffad bakaxel från t. ex 325 istället! AGA diff håller inte! Ha det bra MVH //Andy |
|
Andie_83 "agadiff håller inte" D gör d visste om man svetsar ordentligt. Sen e de ju billigare att bara svetsa skiten än att hålla på å leta lamelldiff. Nackdelen e ju vid besiktining, men d är ändå billigare att köpa en reserv "diff" (slutväxel om ni så vill) än att köpa lamell |
|
|
Andie_83 "agadiff håller inte" D gör d visste om man svetsar ordentligt. Sen e de ju billigare att bara svetsa skiten än att hålla på å leta lamelldiff. Nackdelen e ju vid besiktining, men d är ändå billigare att köpa en reserv "diff" (slutväxel om ni så vill) än att köpa lamell |
|
Andie_83 |
Visst håller svetsen, jobbar själv som svetsare, vet nog vad jag snackar om! Men resten av axelen håller inte, svårt att ta en skarp sväng t. ex, då hjulen driver exakt lika snabbt hela tiden. Ha det bra MVH //Andy |
|
Hmm Andie_83: FÖrst håller den inte och sen håller den? Hur ska du ha det svetsarn..... Klart det håller.....Det e bara att mata in pinnar..... Diffade en 528 e28 för 2 år sen och den håller än idag! Och den diffen var till för att sladda göra dounuts m.m Visst det gnager lite i däcken när man svänger runt med fullt rattuslag....men det får man väll leva med om man vill ha konstant diff.....! |
|
karlzzon |
ska ju bara köra ifrån alla 240:isar på åkrarna och på sjöarna i vinter....ska ju inte besiktigas |
|
Ja bara att svetsa...... Klumpen kan sitta kvar! Du bara öppnar en lucka på klumpens baksida. Sen töm all olja med tanke på brandfara! torka rent Och då ska det va RENT! då har du ett stort drev i mitten, sen 2 mindre på varje sida, och 2 små emellan det stora och det mindre. det är där imellan du ska svetsa. Alltså du ska svetsa ihop dom mindre med det stora. och då kan du ju använda dom minsta att svetsa på! Och snåla inte! MYCKET ström så att det riktigt smälter ihop! sen i med olja på med locket och ut o diffa! |
|
Andie_83 |
Affrozodiac>> Du verkar ha små läs svårigheter! Har aldrig påstått att svetsen inte håller, däremot att det sliter något fruktansvärt på bakaxelen, och det gör det........ eller? Som sagt, det gnager lite i däcken, kom inte och påstå att det är nyttigt! Inget du skulle göra på din 325:a -94:a, t. ex, men om man bara ska leka med bilen så är det ju LUGNT! Läs mina inlägg innan du kritiserar dom grabben! Ha det bra MVH //Andy |
|
OK...men vad står det i inlägg nr. 4 ???? Citerar: Tycker inte att du ska göra detta, skaffa då en diffad bakaxel från t. ex 325 istället! AGA diff håller inte! Ha det bra MVH //Andy IP: 217.211.53.91 Står det att det håller där eller????? Och jag vill påstå att jag läste det innan jag "kritiserade" det? Och nää inte på min 325:a 94.... Men en av mina andra e30 bilar och i denna fråga var det ang en sådan släng o sladd bil!!! Läs svårigheter hmmmm?? |
|
|
Affrozodiac & Andie_83: Håller er till ämnet! Karlzzon: Tänk på att göa det noga när du ska svetsa, risk finns att man sliter sönder svetsen och rensar helt rent, och då är det slutkört. |
|
|
Måste bara flika in lite saker: Svetsar man diffen, så blir den odiffad. Folk verkar ha lite svårt att sära på diffat och odiffat. Ordet differential kommer från different som betyder "olika". Alltså. En diffad bakaxel kan ge olika kraft till hjulen medan en odiffad ger lika. ///Jesper |
|
|
det som många kallar diffad bakaxel är i själva verket en diffbromsad sådan.. ///Jesper |
|
Andie_83 |
Affrozodiac>> Tycker inte vi ska diskutera saken längre! Det jag menade med "AGA diff håller inte" var att axelen inte håller, att den inte tycker om det, och det gör den inte. Förstår att du läst det jag skrev, annars hade du nog inte sagt ett dugg om det, men du läste kanske lite fel! Ett missförstånd bara, BMW bröder ska väl inte vara osams? Var på Scania jobbar du? Är det mycket svets och sånt där? Är nog ganska skoj? Ha det bra MVH //Andy |
|
Ska tillrättavisa lite här. Svets diffad axel håller bättre än orginal, den måste dock som ni säger svetsas riktigt ordentligt och det går fin fint med mig med mycket ström, helst ingen garage svets utan något som ger lite pulver, inget 1fas alltså. Det enda du bör vara varsam med är att medbringarna till drivaxlarna har en tendens att vilja gänga ur sig pga vibrationerna och brytningarna som blir i dem, men i med stark lock tite i den så är det problemet löst! Denna lösningen är självklart inte optimal, men är man inte rädd om sina 14" däck och kan hämta nya utanför däckfirmans hög så är lösningen inte dum, en lamelldiff till e30 kostar ju nämligen minst 2500-3000kr och det vill man väl gärna inte lägga på en vinterbil som kostat 2000 i inköp. Svetsa på och ut och gasa! |
|
|
ok! fred i detta =) Ok är man rädd om bil och däck är det ju inget att rekomendera! Helt rätt i det andy! och ja vet det där me diffrential, men när man snackar om det säger man diffad då alla förstår det utan förklaring. Men en sak ja inte rer ut i ditt inlägg (J.Dredd) är hur en "odiffad" kan ge lika? Varför spinner den bara på ena, om den ger lika på båda? nja inte så mycke svets....hella chassit i stort sett byggs av robbotar. det enda man svetsar manuellt är gångärn till dörr och lite små skarvar där inte robbotarna kommer åt? Gonatt! |
|
|
hmm grubblat lite till! Sorry! Kom just på att jag kanske har lite lässvårigheter iaf? =) (J.Dredd) Glöm det där om ett hjul o d? i överstående! Med andra ord så e det rätt av J. Dredd! Bara att jag hade svårt att tyda det! Men med en lättare beskrivning: Alla har "diffad" diffrential - olika - alltså axlarna driver olika! 1 hjul spinner. Diffbroms eller Lamelldiff - Lameller i klumpen bromsar axlarna så att dom driver jämnt. 2 hjul spinner Lamelldiffen kan man även spänna så att den har lättare för att bromsa upp! gutt! nu e det gonatta! |
|
Franke |
Jag kör med svetsad bakaxel i min 318. Låter lite illa när man ska fickparkera bara =) Annars funkar det fint. Däremot vet jag en kille som fick låsta bakhjul och voltade med bilen så det är nog bäst att man svetsar ordentligt. Mvh Danne |
| ta en esab 400 amp köp ett packe ok48 o0ch bränn på går det sönder så ska den personen inte hålla i ett svets handtag | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.