|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag undrar om mina vinterdäck med dimension 225/45/17 passar på mina 17" Dubbeleker 68M utan komplikationer? Just nu har jag 245/40/17 bak samt 225/45/17 fram michelin Pilot sport. Det innebär att bakre fälgen är bredare än främre. Dvs framfälgen är 7 1/2J x 17 och bakfälgen är 8 1/2J x 17 Är de något problem att köra med 225/45/17 på en 8.5 tum bred bakfälg? BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. | |
|
På min E32 har jag 235/45-17 fram på 8,5-tumsfälg och det är inte det minsta "tyskstuk" på det, så 225/45-17 skall säkert också fungera. Erik ___ Trender är bara för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| 225or på vintern... snacka om bambi på hal is.... | |
|
DJW: Vad ska jag göra? bromsarna är så stora att bara 17" passar. Och att hitta 17" fälgar som är mindre breda än 7 1/2 tum blir nog en svår uppgift. Anders S: Du brukar ha koll på sånt här? BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Wendtan, BMW har 17"-fälgar i 7" bredd! Både vanliga plåtisar och lättmetall. Lämplig dimension till dem är 205/50/17, vilket torde vara en bättre vinterdimension! Såg någon som sålde kompletta vinterhjul till E46 17" i Powerbörsen (idag eller igår). Mvh |
|
|
Det finns 16" som passar 330...kommer inte håg vad modellen heter dock :/ Åk till en däcksfirma och be att få prova lite olika 16". Annars är det lungt med 225 på 8,5". Lite tyskstuk blir det men inte så att det är ngn fara. |
|
|
Johan: Okej, Plåtisar i 17" de måste bara se för komiskt ut :) Att de finns ner till 7" bredd var mer än jag visste. Problemet är att jag redan har 225/45/17 Michelin Maxi Ice. Så ja behöver bara en fälg med lämplig bredd. De du säger är alltså att vinter däcket kommer bli snudd på smalare än fälgen bak på min nuvarande 8 1/2" ? BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Va f-n!! Jag har plåtisar 17":) De är inte vackra men funktionella. De tcler ju mer än de flesta lm-fälgar. Jag har 7 tums fälgar och en däckkille sa att det var ok med 225/45 på dem om det vra en bra fälg och ett bra däck. Om jag inte får bilen såld så blir det nog 205/50 Nokian Hakka 4.. |
|
| Jag har 205/50-17 på BMWs "original"-lm-fälgar (Stjärneker?) | |
| Förresten, Wendtan...när kommer det bilder på din nya pärla? | |
|
Ufo: de undrar jag med. Jag har skickat den till Galleriet i söndags. Kolla dock din mail för några bilder. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Dom verkar vara lite busy just nu, jag skickade bilder den 19:e. Och dessa har inte kommit in än. Angående fälgarna så vet jag att vissa E46 utrustats med 7x17 och 205/50-17 som någon också nämnde. Dessa passar ju utmärkt som vinterstorlek.... |
|
|
Anders: Jo jag förstår att de är en bra dimension. Min fråga är dock, kommer jag stöta på några komplikationer om ja monterar 225/45/17 på min 8 1/2 tum breda bakfälg? eller ska ja behöva åka o köpa plåtisar? BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
| Med tanke på att 225/40-18 sitter bra på en 8" fälg tror jag inte på nån större fara med 225 på 8,5". Jag skulle säga att det är lugnt. | |
|
PB: Har du 17" hjulsidor då med ? :) Har du något kort på hur bilen ser ut med 17" plåtisar? BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Wendtan, har inget kort tyvärr och kameran är på resa. Fälgarna är gjorda med ganska mycket plåt och små hål yttert vi kanten. Ser ut som klassiska plåtisar. I navet sitter ne kåpa med BMW emblem. |
|
|
Jag kör med 225/45-17 runtom på 8,5" bred fälg, utan problem. (Stål-)plåtfälgar är inte godkända på E46 av BMW, av någon anledning. Antagligen pga balans- eller ofjädrad-vikt-skäl. Som vinterhjul har jag originalfälgar, som ser ut som plåtfälgar, men är gjutna i aluminium. |
|
|
Stålfälgar är godkända för vinterbruk! Med största sannolikhet handlar det om kylningen av bromsarna som är sämre med plåtfälgar. Vanliga stålfälgar är lättare än de flesta lättmetallfälgarna. Lättast är lättviktshjulen som ser ut som stål men är av alu-legering. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Snygg 330ci Wendtan!. Lycka till med putsandet.... sen kan ja rekomendera M V72 18"fälgarna...gör sej super på coupén. |
|
|
Danne: Tackar. Är helt sanslöst nöjd med den. BMWCS Syd #05392 Snälla bruka sökfunktionen. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
|
Kan man bli nåt annat wendtan. Är själv supernöjd med min 330. Letar dock orginalfälgar nu inför vintern som vinterdäck skall sitta på. Tycker dock att dom som ruvar på ett par 330fälgar är riktiga drömmare om priset.....men men. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.