AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
994

"Tickets" återkomst... M20 2.3 i en E30

Fi
85
FilthPig
320i -85
Hallå!

320i -85 med m20 2,3

För drygt en månad sen på väg hem från Karlskrona, till Uppsala där jag bor, ger topplockspackningen vika i Kalmar... Hur som haver lämnar jag den i Automax (bmw verkstaden i Kalmar) händer vilka byter packning samt div. slitprylar, samt justering av ventilspel och tomgång. Hämtade bilen i lördags och nu är den hemma...

...till problemet då...

När jag hämtade bilen noterade jag att motorgången blivit jämnare i jämförelse med tiden innan reparationen samt att den sluta att direkt hörbart "ticka" (vilket gjorde mig mycket glad, hade ju lagt ut en betydande summa på min gamla ögonstens reparation och såg detta som en liten bonus). När jag kommer upp till första trafikljuset i Uppsala, kopplar ur dör motorn och när jag aningen ställd vrider om nyckeln hör jag att den tickar betydligt, minst lika mycket om inte mer än innan reparationen. Körde sparsamt och knappast hårt de 55 milen.

Även märkt av nämnvärd variation i tomgången, kring 800 r/min innan haveriet närmare 1000 när jag startade den första gången i kalmar och nu är den nere och pendlar mellan 750 och 850 igen.

Kan ventilspelet ändras på den korta sträckan?
Är det isådant fall verkligen nyttigt?
Eller är jag ute på fel spår så det e något annat tok med motorn?

Tack på förhand!
Visa användare
84
Affrozodiac
BMW 325 Cabrio -94
Japp ventilspelet på e30 har tendens att göra som den vill me?
Man ställer in det, kör sedan ett par dar sen tickar det igen?
(enligt mina erfarenheter)

Vet inte redigt hur man ska komma undan det har ingen lösning?

Oftast så blir de små "plattåer" på excentrarna o därför är det svårt att ställa in korrekt ventilspel!!Dessa "platåer" gör oxå så att excenetrarna har lättare att flytta sig ur sitt läge...Att köpa nya hos BMW kostar ca 400.
Fi
85
FilthPig
320i -85
Ok, tackar!

Hörde en teori om att det inte var ventilspelet utan att det var längre ner i motorn. En cylinder vattenfylldes vilket i så fall skulle kunna ha löst upp olje/sotbeläggningen på cylinder och kolv, detta skulle tydligen kunna orsaka ett tickande hjud.

Skall även tilläggas att den tickar ytterst lite när den är kall men så fort den blir lite varmare så sätter det igång.

Har ingen direkt erfarenhet om hur ett ventiltick låter i jämförelse med ett kolvrelaterat klick men mecken på Automax hade tydligen erfarit liknande på egen bil. Dom hade iof också hört ticket och därför dubbelkollat ventilspelet.

Kan det va på det viset?
Så var de på min med...Kall nästan inget tick..Varm så lät den lite,dock ett snällt dick som mest hördes på låga varv..varva man bilen över 3000 så hördes det ej!!Iofs hade ja ställt spelet större än BMW's rek efter lite tips om att den skulle gå något bättre,vilket jag oxå kanske tyckte mig märka:-)
Visa användare
84
Affrozodiac
BMW 325 Cabrio -94
Hmm Lurigt det där med ticket?
Fan ja har en kadett gsi 16v också och den tickar som fan när den e kall men inget när den e varm???? men det tror jag beror på att oljan flyter trögt när den e kall och inte når redigt dit den ska då??

men d lustig me bmw:na är ju att det e tvärtom?
kan det vara motsattsen? typ att oljan e tjock så dämpar det "ticket" ....? bara en teori??

Kan tillägga att det tickar mer med billig olja än en dyr!
Körde på 80kr/4l olja tickade rätt mycke.....bytte sen till mobil1 och märkte genast en stor skillnad?
Kessen
Min gamla 316i-89 tickar också. Stör mig inte direkt men jag undrar om det kan vara skadligt på sikt...? Vad kostar det i så fall att få fixat - någon som vet?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Kessen: Nästan alla BMW med m40 motorn tickar, så länge du kan dra den till varvstoppet utan att förlora massa effekt på slutet så bör kammen vara i sin ordning.

Andvänd sökfunktionen och sök på M40 AND tick
El
338
ElNiko
325iT-92
Gsi:n har väl hydraliska lyftare så vitt jag minns... ..så det är inte så konstigt att den tickar mindre med finare olja (lite tick vid kall motor är ganska normalt för hydraliska lyftare..)
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
gsi´n har ju dessutom självjusterande grejor, den ska låta lite för att sedan ställa in sig, dvs hydrauliska
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.