AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.373

sidoruta coupe

No
45
Norrland
BMW 528 iM-00
Jag har en sidoruta som vägrar att gå upp när man stänger dörren,detta inträffar bara ibland men "ibland" har börjat bli varje dag den senaste tiden å nu börjar det ju bli lite kallt så det vore bra om nån hade nåt vettigt tips om hur man kan åtgärda detta.
När detta inträffar släcks inte heller innerbelysningen samt att c-låset idenna dörr inte hänger med heller.Börjar snart få slut silvertejp...
(325 coupe -93)
Visa användare
287
Mackis
325 Sedan, M-Sport, -08
Tja!

Kan bara säga att det e ett vanligt problem!
Har inte aft det själv, men jag kan bifoga ett gamalt inlägg som en annan skrev angående detta mail.

Hoppas det löser sig!

G. inlägg :

"Fönsterhiss"

Tjena Bruno !
Nej du är ej ensam om detta, det tog mig ett bra tag att komma fram till vart felet låg, hade precis samma problem på min 325:a E36.
Det är varken fel på motorn,knappen eller elektroniken.
Gör så här:
Skruva bort den svarta kåpan till växelhuset till elhissen, sitter med 6 st 3-4 mm torex skruvar.
Nu ser du kretskortet i boxen, bredvid styr elektroniken ser du en öppning ca 2x3cm där motor axeln går igenom.
På denna axel ska det sitta en rund magnet som ger pulser till elektroniken om rutans possition.
Denna magnet har med största sannolikhet glidit ner på axeln villket medför att elektroniken ej får pulser från magneten.
Tag en smal mejsel och peta upp magneten så att den sitter mitt i öppningen, försök att rengöra axeln med lite sprit, tag sen lite Locktite lim på en mejselspetts och droppa på axeln o magneten, det brukar håll ordentligt.
Orkar du inte limma så vik in en pappersbit som gör att magneten inte kan glida ner på axeln igen.
Lycka till !!!!!!!!!!!!!

///Alex..............
Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Kolla brytaren i B-stolpen först, den styr innerbelysningen och rutans upp/ned funktion, du kan inte låsa utan att stänga dörren och det är vad denna brytare indikerar.

//Niclas
No
45
Norrland
BMW 528 iM-00
nej magneten verkar inte ha rört på sig.nu har dessutom rutan åkt upp igen,det verkar vara nåt glapp el.nåt.....finns det nåt annat som kan spöka.Jag har ingen microbrytare i låsklykan
Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Jo det har du ;o sitter i B-stolpen, bakom/innanför "låspinnen".
Min är iofs en -96:a men det borde inte vara annorlunda, funktionen kräver ngn form av brytare i den änden på dörren.

//Niclas
har också problem med den microbrytaren, ett billigt tips är att sätta lite smältlim på "kontakten" som ska påverka microbrytaren inne i dörrlåset på så sätt får man ett litet "längre slag" och brytren påverkas, ruta upp/ner som vanligt, även så innerbelysningen.

FKA Bmwlover

You can call me Putte!!!
har också problem med den microbrytaren, ett billigt tips är att sätta lite smältlim på "kontakten" som ska påverka microbrytaren inne i dörrlåset på så sätt får man ett litet "längre slag" och brytren påverkas, ruta upp/ner som vanligt, även så innerbelysningen.

FKA Bmwlover

You can call me Putte!!!
Nej det är ingen skillnad BNTS hade en -91 förr och en -94 nu och det ser lika ut på båda. Då lär det inte vara nån skillnad på en -93. Angående problemet så hade jag samma fel på min -91 iofs en sedan men lyset knäpptes på stup i kvarten, något störande! Jag gjorde som så att jag släppte lite på låset, alltså det som sitter i b-stolpen, sen flyttede jag "ut" det lite grand närmare dörren och drog fast det där. Sen sprutade jag in 5-56 i microbrytaren och tryckte lite på knappen, upprepade denna procedur med 5-56 några dagar sedan var det problemet ur världen, krånglade aldrig nåt mer.

En resa skall vara mer än att ta sig från punkt A till punkt B!
mina lysen tänds när jag varvar...=)

och jag åxå problem med min ruta,verkligen irriterande..man får riva dörrsida lika ofta som man byter kalsonger,typ 1 gång i veckan.... har tagit bort dörrsidan nu helt å hållet :D ska fan få det att funka nångång =)

hur får man bort locket till den svarta boxen då ? skruvarn sitter ju på insidan typ.. måste man borra ur nitarna som håller i fönsterhissen ? jobbigt..

nånå

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.