AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
5.394

Stötdämpare, Biltema eller Monroe?

Sida 1 av 2
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Min 735 behöver nya stötd. fram, har sett att Biltema har till gamla 635CSi.
Har köpt sänkfjädrar fram också och har hört att vissa har haft problem med Bilsteins dämpare för sänkta fjädrar, har inte hittat nån annan som har "sänkdämpare" och min ekonomi tillåter inte ett fiasko.

Det jag undrar i första hand är om någon har fått på Biltemas dämpare på sin 7:a, alltså är det samma "fästen" som på 635CSi?

Annars funderar jag på Monroe Sensatrac med originalfjädrarna, snälla alla ni som har dem - berätta vad ni tycker om dem!!
Visa användare
837
MetallicaMats
E36, lagad med SAAB-lack.
Känns som om alla nu kommer att varna dig för Biltemas "dåliga" kvalite osv, bla, bla, bla... Kör intesjälv på BT dämpare men har mycket annat från dem som funkar... Det måste ju finnas någon anledning till att Biltema är störst i Sverige på bildelar även om dom säljer parasoller med!?

Två bilar är fler än en..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Håller med, vi får se!
Ro
536
RonnyL
BMW 750IAL -88
BMW 530 -94
BMW 528 -82
Provade dämpare från biltema på min 528 E28. Det var som ett rör med disksvamp. Nä, inte var det nå att ha alls. Det var bara en nödlösnings som en vecka efter byttes till bättre. Mycke saker e som ovan sagt säkert bra, men inte dom dämparna jag hade iaf.

Ronny.

Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Givetvis, att Biltema är stora beror bara på den höga kvalitén på deras produkter...

Nä, det finns nog tillräkligt många människor som sätter pris före kvalitet för att de ska vara stora ändå.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Jag förstår men undrar fortfarande om det är nån som prövat?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tycker att Biltemas katalog med avsnitten om bildelar blir mindre och mindre...Måste bero på någonting :)

Som många har gjort och även jag gjorde i ett "försök till billiga och bra delar" ;) så köpte jag deras gasdämpare för några år sedan på en 528 jag då hade....He,he..Var tvungen att plocka loss dem igen och skicka tillbaka dämparna och i detta fall begära pengarna tillbaka.
Blev inte bra..

Nåja,alla ska vi den vägen vandra :)

Mvh Janne.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Jag föreslår att du köper Sachs orginal dämpare på motornord och glömmer de andra två alternativena!

Länk

Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Ok jag glömmer Biltema men någon har väl monroe sensatrac (från mekonomen) på sin bil?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Sensetracen har jag kört på men inte på en BMW, en mycket bra dämpare. blandning av komfort och bra väghållning när det nyper till . Monroe är ett kvalitetsmärke när det gäller stötisar.
Finns nått som heter Monroe original som jag monterade på MB för ett par månader sedan. Motsvarar väl originaldämparen.

För övrigt så får det from 1/10 inte kallas originaldel om tex
ett Bmw bakhjulslager är ett SKF-lager då är det ett SKF-lager inget annat, Ska bli en intressant händelseutveckling:))
Kanske kan slå sönder myten om originaldelar.
Läste detta i nån tidning igår.

///MVH Hasso
Länk

Hasso:
Då skulle dämpare bli sachs dämpare? eller?

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kilen: har det nånsin varit nått annat än Sahs eller Boge??
Så står det på mina sk originaldämpare i allafall, likväl som det står Jurid på bromsbeläggen.
Länk
Så här tillverkar man "piratdelar" av "originaldelar".
Länk
Länk
Man slipar bort originalloggan:))

///MVH Hasso
Länk

svardska
Har monroe fram på min 750 helt ok!
Biltemas cyckelpumpar kan väl inte vara nåt att ha.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Svardska:

Är det just sensatrac du har fram?
och du har originalfjädrar antar jag, den är inte sänkt?
Kan också förstå att Biltema omöjligt kan göra bra dämpare för 279:-/st...

Hasso:

Tack för all info!

Han som heter Asken har ju tydligen sänkt sin 540? med Bilstein fjädrar + dämpare och det funkade bra tydligen, men jag köpte två sänkfjädrar fram från tyskland och är lite osäker på om de "harmonierar" med Bilsteins sänkdämpare á 2000:-/st...

Som en parantes skulle jag köpa bromsvätska och tittade på biltemas först men den har bara 235´C kokpunkt vilket bara står på flaskan, inte i katalogen, DOT4 ska ju ha 270´C...

Det blev Castrols specialbromsvätska med extra hög kokpunkt på mekonomen.
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
Olikt min stil men jag ger faktiskt Biltema chansen just nu en gång i mitt liv. Kränger dit stötdämpare runt om inklusive fjädrar från Biltema på min 524td -84 med motiveringen att; det kan inte bli sämre än vad det var då en fjäder var trasig och stötdämparna aldrig är bytta på 45 000 mil samt att BMW orignal kostar 10 200:-....får se hur uselt det blir, jag överlever om det blir svampigt och tröstar mig med någon annan bil ;-)

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
BMW-beroende> Funderar också på fjädrar + dämpare från Biltema av kostnadsskäl......återkom gärna med resultatet
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
BMW beroende.. ja det verkar ju då verkligen inte gå nån nöd på dig iaf.. ;) hehe.. Ser att vagnsparken bara blir större och större för var gågn man stöter på dig!

Länk

Länk
Visa användare
778
BMW-beroende
535D touring -05
745ia Highline -86
MB ML400Cdi -01
X3 3,0SD -07
320D -07
Touareg V10Tdi -05
wath: Jag skall återkomma med preliminär rapport men det tar ju ett tag innan jag kan känna hur de är.

theprophet: Haha..det är inte riktigt sant, har sålt en 733ia E23 och min 3.0Si som fortfarande står kvar här eftersom jag inte kan ändra min användarstatus!

/BMW följer inte utvecklingen - BMW leder den
svardska
orginalfjäder ja! vad finns det mer för monroe? mina är inte dom adaptiva i alla fall det ville jag inte ha...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Du köpte dem på Mekonomen alltså?

De har två olika; Sensa-trac:en + någon Gas-matic tror jag den hette. Sensa-trac:en kostar 1850:-, den andra 1550:-

MVH Robban
svardska
just det jag har den billigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.