|
|
|
|---|---|
| Ska köpa en äldre e-30 men vet inte om jag ska ta en 318 eller 320. Är det mycket dyrare att åka 320 ?? | |
|
Hejsan! Hurvida man ska välja 320 eller 318 beror på vad du är ute efter. Vill du ha en billig bil som inte dricker alltför mycket soppa ska du ju välja en 318. Vill du däremot gärna höra sexans motorljud och kan tänka dig att den dricker lite mer soppa är 320 inget dumt alternativ. Effektskillnaden mellan en 318 och en 320 är inte jättestor men den finns där. Försäkringen och bensinkostnader mm blir ju lite högre med en sexcylindrig motor och har man det ganska knapert med ekonimin så tjänar man ju en del med en 4-cylindrig. Som sagt, det beror lite på vad du är ute efter. Lycka till med köpet! MVH |
|
Maha |
318:en är som klabbe säger lite billigare på de flesta sätt, men enligt mej lite tråkigare! sexans sång är ju nästan lite trafikfarlig! sövande å så.... fint låter det! men... den dagen sexan inte vill längre så är ju den dyrare att repa åxå.... så det är bara att överväga! Lycka till! |
| köp en 320 med 325motor.. så e saken biff! :) | |
|
skulle helt klart sattsa på en 320 om ekonomin tillåter de...6:an går helt klart skönare/bättre!! Sen finns ju 318iS som alternativ till 320,men dom kom ju i försej i den senare delen av E30 serien... Va de gäller ekonomin mellan 318 och 320 är de väl föräkringen som är den största skillnaden,tror inte förbrukningen skiljer så värst mycket...men om nåt pajar så blir de väl i frösej några slantar dyrare me 320:in. Men som sagt,valet mellan 318 och 320 är en ren ekonomifråga... Vill ha E30 igen!! |
|
|
Lite info om modellerna. Förbrukning: 318: Landsväg - 0,74, Stad - 1,09, Blandad - 0,93 320: Landsväg - 0,83, Stad - 1,28, Blandad - 1,08 Effekt: 318: 113 320: 129 Vrid: 318: 162 320: 164 318 väger 1150kg och 320 80kg mer. (Allt enligt BMW) |
|
| Tack för svaren så länge. | |
|
Angående reservdelar. Skillnaden i reservdelskostnader är marginell. Iaf. om vi snackar från och med M40 motorn. Skiljer typ 200kr på kamaxel t.ex. |
|
|
tänk om grabben köper en m10? då blir d ba 105 hk :) mvh/ Länk |
|
|
318 med lite trimm kankse? =) |
|
|
318 lätt och rapp 320 tung och seg :) --- Min 318iS finns på Länk |
|
|
jag har själv en 318 med m10 motorn och min polare har en 320 från 88. jag personligen tycker 320:an är segare. |
|
|
320! En 6:a är alltid en 6:a! |
|
Oakman |
Det bör faktiskt inte skilja många hundralappar i försäkring på 318/320... jag betalar 1800:- för halvförsäkring (ähum... ja det står kanske inte mitt namn på pappret men.. ;)) Jag har bara kört en M40 318i en gång, och det var när jag var ute och kollade på bilar. 320n upplever jag som piggare, det är bara det att den har inte så mycket till bottendrag. Kommer du upp i >4k varv så börjar det röra på sig rätt rejält och motorsången är verkligen inte dum! :) Sen är ju en 6a en "bättre" motor osv... men motorljudet plockar helt klart pluspoäng. När det gäller bensinförbrukning så ligger väl inte 320 jättebra till. Jag har inte mätt exakt, men jag upplever att min drar nånstans mellan 1 liter/mil och kanske ett par decilitrar till om man kör väldigt "aktivt". // Olof (Ja jag känner till sökfunktionen) |
| 1,8 tycker u varje fall jag att den är rapare är 2,0 6an | |
|
En av anledningarana till att köpa en BMW måste väl vara för att ha roligt bakom ratten? Angående dessa två modeller har jag fått uppfattningen att 320 är myyyycket roligare att köra än 318. Och sexa är väl inte helt fel heller? Kanske världens mest karaktäristiska motorljud? //Thorssa |
|
|
Om roligt bakom ratten bestäms av ljudet är 320in roligare. Väghållningsmässigt talar allt emot den i en jämnförelse. Huruvida de extra hästarna gör någon skillnad lär 318i och 320i ägare för alltid tvista om. 320i vill ha varv och ger mer över 4000varv. 318i(M40) börjar ha fått nog då, ger inte mycket mer efter 4500varv. Jag har haft tre 320i, räckte. Fick nog av M20:n och bytte märke ett tag imellan. För min del skulle det nog handla om dagsform;) Alltså leta bil tills det dyker upp en i ett skick som stämmer och priset är ok för den. Sedan om det är en 318i aller 320i gör inte så stor skillnad. Jag resonerade så när jag den senaste månaden letade en bil till. Sedan blev det en 318is till iaf. En kompis hade en 316i 90:a med 1,8 liter motorn samtidigt som jag hade en 320ik 88. När han åkte med mig sa han, shit jag måste ha en med sexa! När jag åkte med honom tänkte jag, varför är inte min så här spänstig? |
|
| Tycker ju personligen att det mesta känns lite rejälare i 320 jämfört med 318. Har iofs bara kört min 320 samt två 318. Sen är ju ljudet i sexan helt klart överlägset. Men är det kostnader som styr är det självklara valet 318. 320 har högsta bensinförbrukningen av alla e30. Försäkringen är ju också dyrare då det blir mer "sportbil". | |
|
Tycker du ska ta å köpa dig en 325 E30 igen så behöver du inte vela nåt,slår nämligen både 318 och 320 me hästlängder på nästan allt..!! Vill ha E30 igen!! |
|
|
ursäkta,ta bort "igen" Vill ha E30 igen!! |
|
| Nja inte de punkter han är intresserad av tror jag. D.v.s kostnaderna. En 325 har väl ganska saftiga försäkringskostnader kan jag tro och bränsleförbrukningen är iofs bättre än 320n men inte än 318. Nä skulle satsat på en 318is den drar lika lite som en 316. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.