|
|
|
|---|---|
BeeMWe playboy |
Har hört mig för med 2 st 325or(88or) nu och har kollat på en av dem samt hört mig för om den andra. Båda läcker olja från motorn när den står still, några enstaka droppar som droppar någonstans från motorn. Är detta ett vanligt fel eller har jag bara otur, min 320 läcker ingen olja(88a). Vad brukar vara felet när detta uppkommer? Är på jakt efter en fin 320/325a (E30) 88a eller nyare, sv-såld med s-bok (eller import med s-bok stämplad hos BMW). Gärna nära Uppsala/Sthlm. (M)irc Dalnet #bmwpower |
|
Hej! Oljelekage är inge ovanligt, snarare ovanligt på en bil som har gått ett par mil. Materialet i packningar o tätningar hårdnar under åren och då börjar oljan hitta sin väg ut. Jag bytte alla packningar förutom packboxarna på vevaxeln i vintras. jag har kört ca. 250 mil med bilen den här sesången och den vägrar att hålla tätt runt ventilkåpan trots ny packning....... Men har det så stor betydelse om det läcker lite olja någonstans, (om det inte är stora mängder givetvis) Det säger ju inte så mycket om hur motorn är för övrigt. /Bonje Hellre liten och rapp än stor och slapp!! |
|
|
Hur vanlig är det att 325 E30 läcker olja från motor? Hur vanligt är det att björnen skiter i skogen? ;) Nästan alla gamla bilar har nog automat-konservering av underede och motorrum. Men egentligen är det väl som föregående talare sa att det gör inte så mkt om det inte är några stora mängder. Ett tips innan du börjar med att byta packningar överallt: Kolla om bultarna som håller ihop oljetråget med blocket är dragna ordentligt. På min var alla bultar lösa och då läckte det lite väl mycket för att garagegolvet skulle kunna hålla färgen. |
|
|
Packning på tub (blå)tillsammans med originalpackningen brukar hjälpa mina bilar läcker inte alls :) hjorten |
|
Stephan Olson |
På 325 E30 brukar det börja läcka från termostaten till oljekylaren. Mycket lätt åtgärdat. |
mackan325 |
Min läcker lite grann från packboxen på vevaxeln, en droppe då och då är ingen fara det är för mycket meck att riva bort vxllåda för att fixa... Det är exrta vanligt på bilar som står still vintertid, packningar mår inte bra av stillastående. |
|
Stephan olson, du får gärna skriva hur man fixar termostaten på oljekylaren, det är väl på den olje filtret sitter? Mvh Abbe Länk |
|
Stephan Olson |
Smidigast är att köpa en ny termostat hos BMW. Har för mig att den kostar runt 50:-. Då får man samtidigt en ny gummipackning. Sedan lossar man bara expanderbrickan som håller den gamla termostaten och monterar dit den nya. |
|
Se upp med dom fyra små u-tätningarna,på kortsidorna av topplocket(under ventilkåpspackningen)! Dom har jag fått limma med silikon får att få tätt ordentligt... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.