AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.300

Z3 1.9?

Sida 1 av 3
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Hej,

En liten fråga ang Z3 1,9. Varför står ej denna modell med i modellguiden? Enligt denna finns det ej Z3 1,9 som ska ha 140HK enligt de som säljer sina??? Är ute efter en Z3 runt -97 års modell. 1,9 kom ju inte förrän -01.

Stämmer det eller är det jag som är helt snurrig?

Mvh
K
- De modeller som står med i modellguiden är endast de som såldes på den svenska marknaden, vilket 1.9 aldrig gjorde.
- Det som står i modellguiden stämmer inte riktigt, den 1.9 (årsm. 2001-2002) som står med där såldes nämligen som 1.8.

Z3 har funnits med tre olika fyror:
- 1.8 (115 hk, 8 ventiler, 1996-2000)
- 1.9 (140 hk, 16 ventiler, samma motor som i E36 318is)
- 1.9 (118 hk, 2001-2002, såldes under namnet 1.8)

///M

Mer känd som "Z-cyklisten med flyern" :)
CompactK:
Köp dig en 1,9 '97 = Underbar bil!!
= )

//Svebba
BMW Z Power
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Ja, eller en Z3 2.8 - ännu mer underbar bil... ;)

roadZter
Visa användare
847
pgr69
Z3 M Roadster -98
Audi A3 e-tron -15
Ford Focus 1.6 TDI -12
VW ID3 Max 1st
Kubota K008-3 0.7D -03
Kubota K7100 0.7D -88
Ja eller en M då jävl...

/PG
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Det blir nog en 1,9 eftersom försäkringen blir för dyr annars. Svebba: Hur mycket ger du för en helförsäkring? Suget efter en cabbe börjar komma igen efter att jag sålde min 206 CC 2,0 nu i våras. Z3 är ju lite mer "sport" bil. Har tittat lite efter en 2,8 också men är de inte hiskeligt dyra och försäkra. Tyvärr bor jag ju inne i Malmö så premien är ju inte den lägsta..=(.

//K

ma
91
maobse
520dT -15
Min Z3:a är tyvärr till salu... *suck*

/Matte
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Matte: Varför ska du sälja? Antagligen kommer jag inte o köpa förrän till våren.

Vad gör 1,9 0-100 på?

Mvh
K
ma
91
maobse
520dT -15
Har tyvärr inte råd att ha två "dyrare" BMW och måste tyvärr prioritera den med baksäte.

Jag har inga problem med vinterförvaring och säljer nog bilen först till våren.

Vet faktiskt inte vad bilen gör 0-100 på. Dryga 9 sekunder skulle jag gissa. Gillar faktiskt detta motoralternativ, men visst är det svårt att inte sakna en sexa i BMW:n.

/Matte
Försäkringen vet jag inte vad den kostar riktigt, men det är bra mkra billigare än det 6cyllindriga alternativet (2.8)... om du inte vill ha en 2.0:a, men dom har ju kommit nu på senare år...

Visst kan de kännas tungt med edn bmw utan en sexa, men eftersom jag har ett sportavgassystem för 15 Hk kan ja lova att det inte är nåt man tänker på ;)

//Svebba
BMW Z Power
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Gör den 100???? :-)
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Beppo: Nu är Du väl lite elak, bara för att vi har M bilar behöver vi ju inte vara elaka mot 1,9'orna?? :-)

CompactK: Är det verkligen så dyrt med försäkring i Malmö, betalar <10k för helår på 2,8an i Stockholm... Med avställning under vinter landar försäkringen på ca 5k per år (Orginalförsäkring, som är dyrast), inte värre en ett par bakdäck alltså.

Kolla runt på lite försäkringsbolag, det skilde på M'en från 9k (if..) till 29k (orginal förs...), så en rundringning kan löna sig. 2,8an är ju fortfarande en "normal" bil, så det borde gå att hitta billig lösning.

/Caspar
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Jo,lite elakt var det väl. Men jag tycker personligen inte att den motorn gör rättvisa åt bilen. Ska man ha en roadster som är både billig och rolig så är faktiskt en miata ett bättre köp. Ska det vara en Z3 så ska man köpa någon av sexorna,även om 2,0:an inte är så mycket vassare än 1.9 så erbjuder den mer spets och gångkultur som anstår en sportbil. Men det är ju vad jag personligen anser.
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Caspar: Det är dyrt att ha bil i Malmö. Kan ju bero på att jag är 24(fyller 25 i November) Men jag har haft körkort och bil sen jag var 18 år samt är skadefri. betalar 7100 för en 316 Compact idag. De höjde den med 2500 SEK precis. Kollade runt med andra bolag men ingen kunde matcha Länsförsäkringar. Trygghansa, IF, folksam skulle alla ha runt 11000, FÖR EN 316!! Bodde i Lund innan, när jag flyttade in till Malmö dubblades min försäkring. Inte riktigt klokt.

Beppo, Du menar alltså att det är bättre o köra japanskt itället för tyskt??? I min mening kan man väl inte riktigt jämföra en miata med en Z3 , oavsett motor? Z3 ser ju tusen gånger grymmare ut.

Mvh
K
En Miata är mycket bullrigare, mer kitcar känsla än en Z3 oavsett motor.

Det är min åsikt...

Fredrik M - Z3 2.8 Chrome is my favourite color.
Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Håller med om att z3 är bra mkt snyggare och håller högre klass på alla sätt och vis, men Miatan är mkt roligare att köra än en 4-cyl z3.
Dufvis
Iaf miatan med den större motorn (den med 6-växlad låda)..den är skoj.....
Beppo:
Om Z3 är "mkt snyggare och håller höre klass" än miatan, hur kan du då påstå att miatan är roligare att köra??? Tycker det låter en aning motsägelsefullt (!)..
Okej, du har en M bil, grattis! Men som 18 åring har jag tyvärr inte råd att äga en sådan.. Var inne på en miata ett tag, efter att jag såg hur norska bilsport (eller vilka det var) stylade en sådan, men kom senare till insikt ;) ... Jag förstår inte hur du kan påstå att fyrorna i z3 är tråkigare än en liten fis bil som miatan.. Det är vell ändå till det yttre bilen har sin charm?? och det är det viktiga (anser jag)... och det är faktiskt inte sååå jätte stor skillnad på M modellerna.. Tack för ordet...

//Svebba
BMW Z Power
skillnad; alltså utseende mässigt...

//Svebba
BMW Z Power
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Ska upp till Påarps bil imorgon och kolla lite vad de har där. Tänkte se vad de tar om man beställer en Z3 1,9 ifrån Tyskland.

Beppo: Hade också gärna köpt en M
Z3 M men tyvärr tillåter inte min ekonomi just nu. Sen är det ju mycket pengar som skiljer om man ska ha en M eller en mer vanlig motor. 140 hk verkar vettigt i en så liten bil som Z3 är(även fast det är en fyra).

Miatan skulle jag aldrig ägna en tanke år. Hade som sagt en 206 CC i våras. Läcker pigg liten bil, smidigt med hardtop. Tyvärr är det kvaliten som brister. Bra andrahandsvärde så man förlora inte så mycket på den.
En liten svart Z3 med hardtop ska jag ha nu.

Mvh
K
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Svebba: Vad fan har utseende med hur rolig bilen är att köra???
Jag tycker att Miatan är buskul att köra och skulle inte alls ha ngt emot att ha en sådan om jag inte hade bmwn. Jag har kört både miatan och z3 1.9 och JAG tycker att Miatan är roligare, mer busbil hlt enkelt. DÄRFÖR anser jag att man ska köpa BMWn med större motor för då blir det ännu roligare än miatan. Och en bmw med sexa kostar inte så mycket mer än en med fyra. Men om man inte tycker det är kul att KÖRA bil och bara ska visa upp sig så finns det andra bilar än dessa två...
Att jag köpte en M beror på att jag gillar konceptet med alldeles för mycket motor, en 2.8 är mer "lagom" egentligen, men jag valde M roadster framför Porsche boxster S för att den är lite vassare och har ett bättre pris när den är lite begagnad. Hade jag köpt sprillans hade jag köpt porschen för andrahandsvärdets skull.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.