AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
825

Oktan(bensin), gör de ngn skillnad?

Horapa
Gör de ngn skillnad på om ja fyller en 325a med 98 eller 96oktan? Har hört att man får ut mer av att tanka högre än lägre oktan, eller e de bara myt?
LN
497
LNBT
S6Plus
generellt sett ja det får du. Men frågan är om du märker det. racing bränsle ligger ännu högre så det måste finns en bra anledning till det. Det varierar mellan stationer på kvalitén, en del ggr märker man andra inte. Det tar ett tag för styrboxen o anpassa sig...

Sparar till en ALPINA B10 V8
Länk
V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :(
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om bilen har knackningssensorer kan du få mer effekt.
Annars händer ingenting.

Om bilen kräver minst 98 oktan och tankas med 95 oktan, samt saknar knackningssensorer kan motorn ta fysisk skada av för lågt oktantal.

Knackningssensorerna reagerar direkt (flera gånger i sekunden) och kräver ingen "tillvänjningstid".

Racingbränsle har (oftast) högre oktantal, men framförallt är det garanterat godkänt att använda i tävling.
Den kemiska sammansättningen är hårdare kontrollerad och bränslet håller samma specifikationer hela tiden (olika partier).

Literpriset för racingbensin är inte under 30kr/litern.

Mvh
Horapa
Hur vet jag om en 325 -91 e36, har knackningssensorer?
eing9911
Jag hade en 525:a 24v och på den märktes det väldigt väl om jag körde på 95 eller 98 oktan. När jag körde på 95 så kändes den "orkeslös". Man fick liksom gasa mer vi vissa tillfällen. När jag körde med 98 så märktes inte detta. Dessutom så drog den nästan 1 dl mindre soppa när jag körde på 98. Jag var själv skeptisk i början så jag testade att gå tillbaks till 95 ibland bara för att se så att det inte var inbillning men som sagt så kändes den lite rappare och drog framför allt mindre bränsle. Testa att byta bränsle en par tankningar.

MVH Henrik
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
kan tilläga att enligt nått test så ska Shell ha den bästa soppan.. Har dock tappat länken till detta test! Så jag kan tyvärr inte baka upp med hårt fakta!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.