AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.684

Vibrationer i kardanaxel - vad göra?

nida3
För två veckor sedan fick vi problem med KRAFTIGA vibrationer vid acceleration (525 TDS -94), märktes mest på 1:an och 2:an.

Idag har bilen varit på diagnos och verkstaden säger att det är kardanaxeln - byte kostar 6900:- (inte så farligt iofs.)
Det behövs också bytas bakre fäste och kåpa till bakaxeln också.
(Exaktare info än så fick jag inte - visste inte riktigt vad jag borde fråga...)

Nu är det så att vibrationerna har minskat betydligt - det är nu endast ett litet register (tar ca 0,5 sek. att "passera") - det vill säga att det endast känns som en liten "rysning" i bilen.

Vidare är det vissa vibrationer kring 70 och kanske runt 110.

Är det enda att göra att byta ut kardanen? är det ett alternativ att ta en begagnad? är det vanligt att kardanaxeln "ger sig"?

Vad bör jag mer fråga? Är det någon som har några svar?
ta
2
tandsbyn
518i -93
Tja!
Jag känner en som hade mycket kraftiga sådana vibrationer i en 540... Först provade han att bara byta stödlagret men det blev inte helt bra, varpå han böt ut hela kardanaxeln mot en ny beggad. Efter det var den helt OK!
Har du tur räcker det säkert att bara byta stödlagret...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Har du en hardyskiva på din kardan, kanske är felet där?
nida3
rob__j72:
Enligt verkstaden (Rigo, Halmstad) är det inte problemet.

tandsbyn:
Verkstaden kollade (enl. uppgift "allt" i drivlinan) och jag fick uppfattningen att det enda felet var kardanen och bakre fästet.
(är det bakre fästet samma som stödlagret?)

Varför har vibrationerna minskat? Finns det någon del som kan "braka" och sedan bli "bättre" - hardyskivan är ju gummi och kanske skulle kunna vara att den "torkat" - bilen har stått ett par månader, så den var lite "ringrostig"...

Är det någon som bytt kardan och kan ge fingervisning om prisuppgiften? är det ett jobb man bör ge sig på själv? eller lämna över till erfaren bil.mek? eller behövs en aukt. verkstad för detta?
ta
2
tandsbyn
518i -93
För min polare blev det bara värre och värre ju sämre stödlagret blev... Tack vare ett antal burnouts!!=)
Det var nog för att han körde så länge med jättekasst lager som axeln tog stryk... En ny axel kostar väl runt 6000:- men han fick tag på en på skroten för runt 2000:-, komplett med lager då.
Annars är inte stödlagret så dyrt, och har du nån kunnig "privat" mek så kostar det nog inte mycket att byta. För polarn blev det inte särskilt dyrt att byta kardan ens.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.