|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Jag glömde att påpeka att avgasvärdena kan ändras en hel del om man planar mycket.co. halten blir ofta lägre.Passar bra för äldre motorer,som ev tål mera planing. | |
Eliminator |
erik gustav: Men då kanske du vet hur mkt man kan plana på min top ?? (Bilen är en 318i från 84)..Tänkte nämligen i sådana fall lämna den till nån lokal industri. |
|
Tyvärr har jag inga uppgifter på detta ,det kan med säkerhet BMW verstaden ge dej.Angående M5 toppen ver det Motor Nord som påpekade att planing av denna topp medförde att ventilerna kommer att slå i kolvarna,därför sänktes ventilerna i säterna.Om du vill veta exakt avstånd mellan ventil/kolv,kan du rengöra kolven och applisera en knådliknande massa på kolven.Därefter monteras toppen men en beg.toppackning och drages till rätt moment,och motorn dras runt.Det är en omständig prosedur,med ventiljustering och så vidare.Vid hydaliska lyftare är jag osäker på det riktiga förfarandet,dessa måste vara oljefyllda.Där är nog fackmannens kunnskap viktig.Alla bilfabrikanter anger max bortplaning av topplocken,men ofta kan man ta en hel del mera.Imånga fall är avgasvärden av stor betydelse. Kamrem/kjedja kan påverkas,sträckning,inställning.Generell ger kompökning,efektökning, sen kan andra problem uppstå,i först hand spikning,där bränslet detonerar med mycket högre hastighet än vid en normal explosion som är betydligt långsammare.Det finns literatur om detta,mina utsvävningar kan fövilla.Ursäkta. |
|
Eliminator |
Ok tack för den informationen :) Den var väldigt givande! Så med tanke på hur mkt tjorv å arbete det innebär å det lilla man får ut av att plana toppen så tänker jag nog lägga pengarna på nått annat :) M3 motor eller turbo hade ju vart roligt ;) BMW Nothing else |
|
Som skrivet i ett annat inlägg så krävs oftast planing om man monterar en trimkam för att den skall komma till sin rätt. Detta oavsett hur "förfinad" en BMW är från fabrik. Fysik är fysik. Eriks variant är den enda riktigt seriösa varianten av det hela. Är man det minsta osäker är det bara att ta fram modelleran och sätta igång. Tar lite tid, men man slipper massa knas. Är avståndet för litet finns det tre saker att göra åt det. 1. Som Erik skriver, man sänker sätena. Krångligt. 2. Man fräser urtagen djupare i kolvarna. Omständigt. 3. Man kör upp kolven max, lägger ett bladmått mellan kolven och cylinderväggen längst upp (som cylinderväggsskydd)och sätter igång med sin geting att ta upp urtagen i kolvarna. Sista varianten har många kört med. Tänk på att med en trimkam, med mer duration och lyft, så kan man inte använda sina erfarenheter från planing av motorer med standard kamaxel. Mvh Mats |
|
| Jag skrev för länge sedan i tråden att jag skulle montera min modifierade topp...Jag har kört med trimkam och toppen har varit portad,planad med infrästa ventiler...bilen har gått som en dröm och man har hängt av många andra bilar...men nu så har den pajat...en 3dm lång spricka i toppen...=(nu med facit i hand så tänker jag testa att turbo konvertera i stället...får mycket fler hästar för i princip samma pengar... | |
| Har inte läst resten av den här tråden! Men hur uppkom sprickan i toppen & varför? | |
Eliminator |
Snazen: Hm...Har också funderat på turbo....Men vad säger besiktningen då? Måste man inte klassa den som hemmabygge å blir det inte en rejält saftig försäkring då på bilen?? BMW Nothing else |
|
denna fråga kan ni söka fram tusentals svar på, här på forumet. Det går inte att besiktiga en turbokonverterad bmw, ens som ombyggt fordon då modifikationen på bilen är för liten. TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
Eliminator |
ekblom: just det ja :D glömde det....Har tillockmed läst en himla massa om just turbokonvertering. angående twinturbo så är det ju sant ;) :P :) BMW Nothing else |
| Bilen pajade mitt i natten när jag va på väg hem till uppsala från åre...Jag märkte att tempmätaren började att röra sig åt fel håll... Sprickan har antagligen funnits ett tag men den har definitivt uppkommit pga. att den blivit för varm...Kanske har lekt lite för tidigt med den nån gång innan den blivit varmkörd. Jag har pratat med några som håller på med toppar här i stan och dom sa att på äldre bmw så var inte topparna de bästa... | |
|
Inte på M20 iaf.. Jag körde hem en polares Supra -91:a, en sån där 3.0Turbo, för nån vecka sen. Från helsingbord till stockholm. Topplockspackningen var trasig redan när vi började, den byggde tryck i kylsystemet.. måttligt kul. stannade minst 1gång/25minuter hela vägen hem. Höll en snittfart på 70km/h. Körde från 21:00 - 09:00.. hade festat dagen innan.. jag var skitpigg när jag kom hem. Hade fyllt på över 300!!!liter vatten när jag kom hem. Allt går bara man vill TwinTurbo=Twice the fun :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.