AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.235

planad topp

Sida 1 av 2
ea
78
earl
325-89
Om man planar toppen får man fler häst krafter? Vad kostar det? Är det krongligt?
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
Är också sugen på det faktiskt.
Vad jag vet så blir väl bilen varv villigare...
Vet ej vad det ger i hk..och det lär nog kosta en slant med...

///M3
svintoleffe
Runt en fem hundra på en firma kostar det.
Men akta då jag vet att på m20 motorerna så sprak mtopparna lättare då..
ve ej hur det är på era motorer dock.

Leffe
M3
1.594
M3_LOVER
M3 3.2 Cab -97
500 SPÄNN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De måste la kosta mer att plana en topp eller.
Man får ju lyfta hela skiten och sen plana och sen dra dit skiten igen..tar väl lite mer än en timme..eller har jag jävligt fel??

///M3
~500 för själva planingen
antar jag att svintoleffe menar
max f
är man lite kunnig så lossar man toppen själv går till mecken ger lite till fikakassan får toppen planad och sätter dit den själv men man får akta sig så inte toppen bara blir den kan bli plan men skev ändå och då blir kamkjedjan/kamremen lattjo och kan hoppa.

några fler hästar får du nog inte men har du otur tar ventilerna i kolvarna men det går att fräsa ur eller byta, det som kan bli är ett ökat vridmoment något och kanske ca 0,5hk extra.
BD
137
BDH
2002tic -75
12,66 @185 60 ft 2,12
du får lyfta toppen själv och lämna in den och stoppa tillbaka den själv.
svintoleffe
Jaap jag menar att själv planingen kostar femhundra kr

Leffe
LN
497
LNBT
S6Plus
Skulle akta mig för att plana toppen om jag vore er. Plana toppen gjorde man på sin gamla Amazon för o öka kompresionen, dagens sofistikerade motorer har nästan inget utrymme emellan ventiler o kolv vi lyft så en planing kan leda till generalras om man inte vet hur mycket man kan ta. Förmodligen kan man ta så lite att det knappast gör skillnad. Om tillverkaren av prestanda maskinen BMW hade velat ta ut mer effekt genom att lägga toppen några tiondelar närmare kolvarna hade han säkert gjort det, vid för högt komp. kan även packningen gå hädan.

Sparar till en ALPINA B10 V8
Länk
V8 S kommer vara en kultbil=för dyrt :(
ea
78
earl
325-89
Ja ja, det var det jag misstänkte. synd att det inte är lika lätt att trima bmw som det är att trima en gamal fs1:a :-)
µ_bmw_µ
Hej!

Som nämnts ovan, du vinner lite kompression vilket gör motorn lite rappare(vet faktiskt inte om det märks) och ökar vridet något. M20-motorerna är av naturen känsliga då topplocket är avlångt, därför tar det lite tid innan hela toppen nått samma arbetstemperatur. Det som händer när toppen skevar är således att en för stor temperaturskillnad uppstår, det händer allt som oftast när ägaren har lite för tung gasfot innan motorn blivit genomvarm. Alltså, låt motorn gå lite tills åtminstone termostaten öppnar.

Själv gav jag 3.500 för Planing, inslipning av ventiler, byte ventilstyrning och tätningar. Dyrt men väl värt. Själva planingen skulle gått på 900 spänn.

Tänkvärt: Byt alltid topplocksbultar och köp topplockspackning av hög kvalitet.

Lycka till

Mvh Erik

Det är något speciellt med riktiga bilar...
Lämnade iväg en alutopp till en 4cyl renault på planing i våras, det gick på 500kr hos den lokala motorslipen. Kanske kostar nån krona mer om det är till en 6'a?
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
900kr!!!!!! det kan jag plana 3st toppar för... här i gbg

Min bil!! Länk
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
min lokala planfräsare tar 300kr... Mvh Limmet

Min bil!! Länk
changco
Gå till en industri, där dom har riktiga doningar så planar dom toppen alldeles utmärkt. Du har säkert någon i din bekantskapskrets som jobbar på en sådan. Men hur vida det är bra eller dåligt lämmnar jag åt de kunninga på det området.
µ_bmw_µ
Jo, jag medger att det är dyrt. Hade kunnat lämna in till industriprogrammet på skolan, har för mig det går på typ en femtilapp...men jag skulle ju ändå byta ventilstyrningar vilket är lite mer krävande så jag körde allt i ett. Kristianstad Motorslip förresten. Det konstiga var dock att de lade sig precis på minimigränsen(124.7mm). När jag lämnade in låg den på 126.7. 2 millimeter på ett topplock torde vara jävligt mycket. Isf skulle toppen vart bra skev. Lycka till i alla fall.

Mvh Erik

Det är något speciellt med riktiga bilar...
Sn
37
Snazen
325ix-88
Jag ska montera min modifierade(325) topp imorgon...har kostat runt 10000:-resultatet vet jag inte än men killen som fixar toppen till mig har gjort om 525:er tidigare å han sa att det blir en stor skillnad...

M.v.h Tobbe
Eliminator
Till alla kunniga: Vill själv plana toppen..Äger en 318i-84 (Första BMW'n i mitt liv)...Hur mkt kan man plana på en sådan topp? Nån som vet/gjort det?
Eliminator
Har läst lite här å där att det inte är värt å plana toppen på bmw för att dom redan tar ned den lite vid tillverkning å kompenserar med större packning...Vill ju inte ha en massa motorbesvär...så jag är kluven i frågan.
Jag tar 400 för att plana en std topp.Vissa BMW ex.M5 tål i princip ingen extra planing.I de fall att det är risk att vetilerna tar i brukar jag sänka ventilerna motsvarande mängd i sätet.Ganska mycket arbete,men den M5 topp som repades var dyr i ersättning.Skulle tro att M3 toppen är lia extrem.Det handlar om några tiondelar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.