AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.135

EML lampa lyser...

PM
87
PMDman
750 1992
330XI 2001
M5 1990
Hejsan,efter att ha köpt en BMW 525-93 har jag igår utökat vagnparken med en 750 iaL-88.Efter att ha köpt den på distans fick jag igår hem den men vid uppstart lyser EML lampan och bilen känns väldigt ledsen/svag,Enl.instr.bok(svensksåld)så är det en signal att något är fel och att EML är något motorbegränsningsprogram.Förra ägaren tror att det beror på att den stått med lite ström i batteri under ett halvår,dvs ej använts.Jag har nu stoppat på laddning men tror ej det hjälper.
Fråga:Kan man på ngt sätt"nolla"denna EML så att den startar om?Lite tips mottages tacksamt.
Mvh/
Håkan

För dålig batterikapacitet kan göra så att EML träder in, har du testat med uppladdat o fräscht dito? EML ska väl nollas så fort du stänger av tändningen och låter bilen stå i ett par minuter, har du fortfarande samma meddelande när du startar så är det nog fel på elektroniken nånstans.
PM
87
PMDman
750 1992
330XI 2001
M5 1990
Hej,har som sagt det på laddning,ska kolla ikväll om det blir någon skillnad.
/Håkan
Paap Reeder
Hej PMD!

Den går i nödprogrammet för Dig.

När Du vrider på tändningen så tänds väl EML? och sedan slocknar den inte vad jag kan förstå.

En absolut förutsättning är att den får rätt spänning. Jag menar att den vid gång skall hålla minst 12,6 v annars "sopar elektroniken ihop".

Har batteriet stått ett halvår så det är tomt är det ytterst tveksamt om Du kan få upp en sådan batterikapacitet att det räcker.

Har Du rätt batterispänning kommer nästa punkt: jordpunkterna.
Har den stått så kan kontakten bli risig.

Bäst och snabbast är att ta den till en DIS- körning på BMW. Sparar mycket tid i felsökningen om inte annat.

MVH /// Paap R
PM
87
PMDman
750 1992
330XI 2001
M5 1990
Hej,efter batteriladdning så fungerar den bra,ingen EML lampa lyser heller,lite orolig tomgång men det var ca 4000mil sedan tändgrejor byttes så det blir nytt under vintervilan samt lite övrig service.Såg faktiskt att mekonomen harlite 750 grejor men tändstift a 40kr,törs man köpa sådana?Förmodligen Beru.
Mvh/
Håkan
Paap Reeder
Hej!
Kör en synkning av gaspjällen .... det där med 5000 rpm o s v.
Leta i forumet.
Hinner inte skriva mer just nu.
MVH /// Paap R
svardska
orginal bosch f8lcr 30:- motornord.
PM
87
PMDman
750 1992
330XI 2001
M5 1990
Tackar för tipset,ska beställa därifrån.
/Håkan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.