AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.555

Vad är det som klickar i min bil?!

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Som gammal E30-ägare och nybliven E36-ägare dyker det upp lite frågor angående ljud i bilen. E30n var ju minst sagt mindre belamrad med diverse elektroniskt junk och skumma klimatanläggningar som surrar och klickar.

För det första så knackar/rasslar bilen en kort stund (ett fåtal sekunder) efter uppstart. Jag misstänker att det är kamkedjesträckare som tar en lite stund på sig innan oljetrycket stigit. För jag utgår från att det sitter hydraulisk sträckare på bilen? Efter ett par sekunder går motorn tyst som en mus igen och inga missljud. Är detta något att oroa sig för? Jag tror väl inte det iof.

För det andra så har jag ett klickljud som kommer och går. Jag skulle gissa att det kommer från kliman (det sitter analog, dubbel klima på bilen). Det låter lite som när kommpressorn till ACn slår av och på men det låter även när ACn är avstängd. Det låter för övrigt även när kupéfläkten är avstängd. Jag har lokaliserat ljudet till någonstans i bakkant, vänster sida i motorrummet mycket nära torpedplåten. Någon som vet vad detta kan vara? Kliman fungerar hur bra som helst skall tilläggas. Ljudet har karaktären "Kli-Klick" =) Det kommer så fort tändningen ställ i kör-läge oavsett om motorn går eller inte.

Tacksam för alla tips!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Lite slammer vid start är som du säger, förmodligen de hydrauliska lyftarna som tar ett tag pga att oljan måste ta sig upp i toppen. Detta kan hjälpas lite med en bättre, mer lättflytande olja (typ 0w-) vilket brukar minimera detta. Testa.

Att AC:n för lite oljud har jag fått lära mig att det är rätt normalt. AC:en fortsätter att vara aktiverad ca 15 minuter efter du stängt av bilen dessutom, därför kan det säkert komma lite skumma ljud från denna en tid efter du stängt av som sagt.
Lo
86
Lowrider
328i -96
Jag har ingen klima men fick samma symtom i helgen och för mig
är det en pryl som sitter på kylvattnet som går in till värmepaketet i bilen, alltså den elektriska justerings ventilen.
För mig klickar den när värmereglaget står i ett visst läge.
Vrider jag på värmereglaget slutar det klicka.

Den sitter rakt ned precis vid torpeden vänster sida.
Man ser att en slang kommer från motor och den andra går in i kupen. Men som sagt vet inte hur det ser ut på en bil med ac.
Maha
hej!
jag tror jag har samma ljud... ett tickande som en annan väckarklocka hörs från röret mellan motorn å luftfiltret, min första tanke var att det var nåt spjäll av något slag.. men rätta mig om jag har fel!
Det är som sagt värmeregleringsventilen som "klickar", och det ska den göra. Varmvattnet pulsas in till värmepaketet och i vissa lägen så rör sig inte ventilen alls, i andra lägen så "klickar" den ganska ofta. Man kan känna klickandet om man har en fot på bromsen oxå..
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
För att få upp oljetrycket snabbare (inget knackande från lyftarna) kan även ett oljefilterbyte hjälpa.

//Erik//

---Bättre väghållning än mittlinjen---
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Tack för alla svar!

Okej, "klima-ljudet" är alltså avskrivet som normal beteende, vilket man kunde gissa eftersom allt fungerar normalt. Nu vet jag dessutom precis vad det är som låter. Tack!

Filter och olja är mkt nyligen bytta och jag tror att jag har en bra olja i. Har inte varit ute i bilen och kollat viskositeten på flaskan, men det ska vara bra grejer. Frågan är: Är ljudet bara irriterande, eller är det irriterande OCH sliter på lyftare/annat? Som sagt: Trycket stiger snabbt, vi pratar oftast om mindre än 2 sekunder knackande och oftast inget alls. Bilen måste ha stått över natten för att något ska höras.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.